سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

افزایش نرخ دلار ؛ برنامه دولت

    نظر

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نوسانات این روزهای نرخ ارز و گذر نرخ دلار از مرز 5 هزار تومان، اظهار کرد: فکر می‌کنم افزایش نرخ دلار یک کار برنامه‌ریزی شده و یا مدیریت شده از سوی دولت است.

دولت نه تنها بنا بر ورود و مدیریت بازار برای عدم افزایش دلار ندارد، بلکه به نوعی با رهاسازی بازار و با بی‌تفاوتی نسبت به افزایش قیمت ها  آنچه را که به نفعش است برای خود رقم می‌زند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: به لحاظ درآمدهای ریالی دولت، عملا شاهد آن هستیم که دولتمردان ما ایستاده و آنچه را که موجب افزایش نرخ دلار در جامعه شده را نظاره می‌کنند و از برهم‌ زدن و ممانعت از تقویت زمینه‌های فراهم شده برای افزایش نرخ دلار جلوگیری نمی‌کنند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی به نوعی ناظر سکوت‌کننده است و یا به عبارتی به عنوان یک فعال خاموش، نظاره‌گر بالا رفتن نرخ ارز است.

وی بیان کرد: رشد شتابنده قیمت دلار بعید به نظر می‌رسد، اما به صورت تدریجی هر هفته شاهد افزایش مستمر نرخ دلار هستیم بنابراین باید گفت که در روزهای آتی شاهد افزایش هفتگی دلار خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح تبعات افزایش نرخ دلار گفت: یکی از آثار افزایش نرخ دلار این است که وارد کنندگان، کالاهای وارد شده به کشور را انبار کرده و از توزیع آن جلوگیری می‌کنند تا شرایط مطلوب برای توزیع آن در جامعه فراهم شود و از این راه سود بیشتری را کسب کنند، بنابراین از این بابت یک درآمد بی‌حسابی سودجویان کسب خواهند کرد.

حاجی دلیگانی در تشریح دومین آثار افزایش نرخ دلار، گفت: با افزایش قیمت دلار و اوج‌گرفتن حالت روانی در جامعه قیمت کالاهایی که ارتباط مستقیمی با کالاهای وارداتی ندارند افزایش پیدا خواهد کرد، افزون بر این شاهد افزایش قیمت کالاهایی خواهیم بود که ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارند.

وی بی‌ثباتی حاکم در بازار ارز را باعث بی‌ثباتی فضای اقتصادی و تجاری جامعه برای سرمایه‌گذاری در کشور دانست و گفت: افراد سرمایه‌گذار به علت احساس ناامنی به‌وجود آمده در اثر افزایش قیمت دلار سرمایه خود را تبدیل به ارز خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم نقدینگی در بازار نزدیک به 2 میلیون و یک‌هزار میلیارد تومان است، افزود: این آثار فزاینده تخریبی به سمت دلار و سکه غلطیده و تبعات دیگری را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: با این اوصاف احتمال اینکه تورم بسیاری از کالاها دو رقمی بشود، وجود دارد.

وی درباره نقش دولت برای ساماندهی به بازار بی‌ثبات‌ این روزهای ارز، گفت: دولت نوعی سیاست و برنامه‌ریزی جدیدی را در این حوزه اتخاذ کرده و با روش‌های قبلی کنترل متفاوت است. در اصل دولت و بانک مرکزی بنا بر مدیریت بر عدم افزایش نرخ ارز را نخواهند داشت.