سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

باز هم مذاکره با امریکا؟

    نظر

ترامپ و روحانی

کمتر از سه ماه قبل بود که ایالات متحده آمریکا با یک امضای ترامپ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد. او بلافاصله پس از این اقدام در سخنانی اعلام کرد که «می‌دانم که سران ایران می‌گویند که حاضر به مذاکره برای توافقی جدید نیستم. اگر من هم در موقعیت آن‌ها بودم، همین را می‌گفتم»


پیشنهاد جدید ترامپ: مبنی بر آمادگی برای ملاقات بدون پیش شرط با حسن روحانی


محسن هاشمی رفسنجانی:رییس شورای شهر تهران ضمن مقایسه ی شرایط امروز با زمان جنگ و بیان ماجرای قطعنامه 598 و تحمیل آن به حضرت امام خمینی(ره) و بدون توجه به تجربه مفتضح برجام گفت: «فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما را به این نکته واقف می‌کند، که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست، تصمیم سختی که سی سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد و صلحی پایدار، پرفایده و کم‌هزینه را برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.»


 

علی مطهری:مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدف‌شان هم رسیدند.
وضعیت جاری کشور تقصیر دلواپسان و همه کسانی است که تلاش کردند برجام اجرا نشود البته دولت هم حتما سوء مدیریت داشته است.
با تحقیرهایی که ترامپ نسبت به ایران داشته مذاکره مناسب نیست، مذاکره در این وضعیت توام با ذلت، خواری و تحقیر است.

 
زیباکلام:
فس اینکه در این شرایط از رییس جمهور طرح سوال شود و حتی یک پله پایین‌تر وزیر خارجه استیضاح شود، علامت مثبت و امیدوار کننده‌ای برای مخالفان ایران از سلطنت طلبان و ترامپ گرفته تا نتانیاهو و عربستان خواهد بود. طرح سوال به این گروه‌ها این پیام را مخابره می‌کند که وضع ایران خیلی خراب است تا جایی که در اقدامی کم سابقه رییس جمهور را به مجلس کشانده اند.
زیباکلام با بیان اینکه گام بعد از طرح سوال، طرح استیضاح و بررسی عدم کفایت رییس جمهور است، افزود: «اگر کار به آن مرحله برسد که رییس جمهور هم عزل شود مسئله برای مخالفان ایران خیلی جالب‌تر هم می‌شود. آن‌ها می‌گویند هنوز کاری انجام نشده و تحریم‌ها آغاز نشده ایران به هم ریخته است. به این ترتیب شروع این فرآیند یعنی طرح سوال از رییس جمهور قطعا علامت خوبی نیست.»
در ایران متاسفانه همه شاکی هستند، ثرتمندان، فقرا، با حجاب، بدحجاب، دیندار، بی دین، رانتخوار و... همه انتقاد می‌کنند. در میان دستگاه‌ها نیز همینگونه است دولت از مجلس و قوه قضائیه، قوه قضائیه و مجلس از دولت، مجمع تشخیص و شورای نگهبان از هر سه و مطبوعات از همه آن‌ها انتقاد می‌کنند. در حالیکه می‌توانیم مثلا به مجلس بگویم که کدام طرح را برای بهبود فضای کسب و کار تصویب و به قانون تبدیل کردید که حالا از وضعیت بیکاری می‌نالید. سیاست‌های کلی کشور توسط مجلس تنظیم و تصویب می‌شود، بودجه کشور را مجلس تصویب می‌کند و دولت فقط اجرا کننده است. خوب است مجلس توضیح دهد که چه طرحی را برای هفت میلیون بیکار درانداخته که دولت اجرا نکرده است، پاسخ این است؛ هیچ.