سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

به بهانه ی سالگرد آیت الله حدائق

    نظر

به نام خدا

آیت‌الله شیخ محمدرضا حدائق معروف به شیخ‌ العلماء یکی از علمای بزرگ استان فارس و شیراز هستند ایشان در سال 1305 هجری شمسی در شیراز متولد شد و رئیس حوزه علمیه منصوریه، یکی از حوزه‌های علمیه بنام شیراز و از بنیان‌گذاران جامعه روحانیت مبارز در فارس و شیراز نیز به شمار می‌رود.

آیت‌الله محمدرضا فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالحسن حدائق، فرزند مرحوم حاج شیخ آقا هستند که از ایشان به صاحب حدائق یاد می‌شود، مادر ایشان نیز بانویی با ورع و پرهیزکار و عالمه از خاندان علم و فضیلت بوده‌اند.

آیت‌الله حدائق سال 1335 در حدود سن سی سالگی به قم  هجرت میکنند و از محضر دانشمندان و علما بزرگی همانند مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی، حاج‌ شیخ بهاء‌الدین محلاتی، رشته‌های مختلف علمی به ویژه علم فقه و اصول، اخلاق و تفسیر بهره‌مند شده و در سال 1339 امام به ایشان درجه ی علمی و مقام رفیع اجتهاد میدهند.

ایشان تاثیر زیادی از امام خمینی (ره) گرفته اند و همیشه در کلامشان میگفتند امام محضرش سازنده و حتی سکوت امام درس اخلاق بود. آیت الله حدائق مورد توجه و عنایت ویژه حضرت امام خمینی(ره)بودند و در جریان وقوع حوادث سال 1342 در کنار علمای بزرگ فارس و به ویژه پدر بزرگوارشان نقش بسیار مؤثری در هدایت و جهت بخشی به حرکت انقلاب و ارتباط مردم با حضرت امام(ره) داشته اند و مکاتبات متعدد از مرحوم امام خمینی از نجف اشرف به وی گواه بر این مطلب است.

یکی نکات جالب نامه نگاری های ایشان با حضرت امام آنست که نامه هایی که از حضرت امام برای شیراز ارسال میشده نام گیرنده را مدرسه ی علمیه ی منصوریه شیراز آقای حدائق مینوشتند ولی بجای نام فرستنده پنج ستاره درج میشده که به گفته ایشان نام خمینی پنج حرف دارد و این پنج ستاره به معنای رمزی خمینی بود.

ایشان در حوادث سالهای پیش از انقلاب و جشن هنر شیراز و... حضور فعالی داشتند و از حامیان آیت الله خمینی بودند، در سال 58 وقتی به خدمت حضرت امام میرسند انگشتری را به دست امام میکنند که حضرت امام میپرسند چه میکنید آقای حدائق؟ و ایشان پاسخ میدهند شما اکنون متصدی عالم اسلام هستید و این انگشتری با سنگ حدید و اذکار جلاله است که برای حفظ و تاییدات جنابعالی موثر است، امام خمینی هم میگویند هل جزا الاحسان الا الاحسان؟ و انگشتری عقیقی را به دست آقای حدائق میکنند.

ایشان در زمان فوت حضرت امام خمینی مراسم ختم باشکوهی در مسجدالنبی شیراز جهت تسلی خاطر امام عصر «عج» برگزار کرده و همواره ارادت خویش به حضرت امام را مایه مباهات میدانستند، این شخصیت روحانی در بیستم تیر سال 1397 در سن 92 سالگی به دلیل کهولت سن و ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

برگرفته از مجموعه ی مستند یاران امام در استان فارس

به قلم وحید زارع