سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

نتیجه مقاله هسته ای

    نظر

نتیجه گیری

علوم و فنون هسته ای جزء فناوری های پیش رفته و برتر در عصر کنونی است. امروز تاثیر این علوم در گسترش دانش بشری، تسلط بر طبیعت، تامین رفاه و پیشرفت زندگی بشر غیر قابل تردید بوده و به درستی می توان آن را از عناصر و محور های اصلی توسعه ی پایدار و از عوامل مهم اقتدار یک کشور به شمار آورد.

جمهوری اسلامی ایران مصمم است، با توجه به تاثیر شگرف علوم و فنون هسته ای در مؤلفه های علمی، اقتصادی و اجتماعی و به طورکلی توسعه پایدار، راه خود را در مسیرپر پیچ و خم استفاده ی صلح آمیز از این فناوری بازکرده و توسعه دید.

هر جامعه ای برای اینکه بتواند از مزایای داشتن فناوری هسته ای بهره مند شود ، باید اطمینان و اعتماد قلبی آحاد جامعه را نسبت به اهمیت استفاده از انرژی هسته ای و صلح آمیز بودن آن و همچنین بی خطر بودن آن را ایجاد کند.

باید این موضوع که فناوری هسته‌ای می تواند بعنوان پیشران سایر علوم و فناوری‌ها در کشور باشد بطور جدی مدنظر سیاستمداران کشور قرار گیرد. و توسعه این فناوری و استفاده صلح جویانه از آن در دستور کار باشد و بطور پیوسته دنبال شود.

همانگونه که ملاحظه شد فناوری هسته ای در زمینه های بسیار متنوعی کاربرد داشته و موجب توسعه سایر علوم و فناوری ها می شود.از یک سو خود نیازمند به سطوح بالای سایر علوم پایه و مهندسی و حتی علوم انسانی بوده که تلاش برای پاسخگویی به این نیازها موجب توسعه و پیشرفت سایر علوم و فناوری ها و ارتقاء دانش و توانمندی بشری می شود و لذا پر کشور فعال در فناوری هسته ای زیر ساخت محکمی برای توسعه دیگر فناوری ها و صنعت،کشاورزی،پزشکی و سایر علوم خود را نیز فراهم آورده است.

همانگونه که ملاحظه می شود کاربرد علوم و فنون هسته ای بسیار فراتر از ماموریت های فعلی سازمان انرژی اتمی کشور می‌باشد و جا دارد که با تدبیر ویژه‌ای با استفاده از نظر نخبگان علمی دانشگاهی، صنعتی و صاحب نظران مرتبط بتوان زمینه ای برای توسعه استفاده از این فناوری که در بسیاری از شئون مردم دخیل شده است را بعنوان موتور پیشران سایر علوم و فناوری های مهم دنیا را فراهم نمود. پس بنابراین با بررسی دقیق‌تر این فناوری ابعاد کاربردی آن، بیش از گذشته روشن و تبیین شود و با تهیه یک برنامه راهبردی برای استفاده بیش از پیش از این فناوری در کشور تلاش نمود که در این صورت شاهد ارتقاء سایر فناوریها و سایر مزایای آن خواهیم بود.


شرحی برکاربردهای فناوری هسته ای

    نظر

علوم و فنون هسته ای جزو فن آوری های پیش رفته و برتر در عصر کنونی است. امروزه تاثیر این علوم در گسترش دانش بشری، تسلط بر طبیعت، تامین رفاه و پیشرفت زندگی بشر غیر قابل تردید بوده و به درستی می توان آن را از عناصر و محور های اصلی توسعه ی پایدار و از عوامل مهم اقتدار یک کشور به شمار آورد.

در واقع، در طول نیم قرن گذشته، در نتیجه تلاش پیگیر پژوهشگران، این فناوری نقش مهمی در رشد صنعت، کشاورزی و پزشکی ایفا کرده است اما کاربردهای فناوری هسته ای در ارتقا سایر علوم و فناوریها در حوزه های مختلفی جای می‌گیرد. در ادامه به اختصار به آنها پرداخته می‌شود:

7-1- کاربرد تکنیک های فناوری هسته ای در بخش تولید الکتریسیته

همانگونه که قبلا نیز اشاره شده است حدود دو سوم از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاه‌های هسته‌ای آنها در زمینه تولید برق و زیرساخت‌های صنعتی نقش مکمل را ایفا می‌کنند. نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای در آنها در حال برنامه‌ریزی و یا در دست ساخت هستند. به این ترتیب، توسعه سریع نیروی هسته‌ای جهان مستلزم بروز هیچ تغییر بنیادینی نیست و تنها نیازمند تسریع راهبردهای موجود است. مزایای استفاده از این منبع انرژی در تولید زباله های کمتر، انرژی بیشتر و سازگاری با محیط زیست (عدم تولید دی‌اکسیدکربن و گازهای گل خانه ای) می باشد.


7-2- کاربرد تکنیک های فناوری هسته ای در بخش پزشکی و بهداشتی

طبق آمار سازمان های بهداشتی، میزان افراد سرطانی در کشور‌های در حال توسعه تا سال 2015 هر ساله 10 میلیون نفر افزایش یافته است. این در حالی است که شیوه های زندگی در حال تغییر است. اکثر کشور‌های در حال توسعه، دارای متخصصان کافی در این زمینه یا دستگاه‌های رادیو تراپی نیستند تا بتوانند به طور موثر و ایمن با بیماران سرطانی خود تعامل کنند. در حدود 15 کشور آفریقایی و چند کشور آسیایی، حتی یک دستگاه رادیو تراپی نیز وجود ندارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه برای کمک به کشور ها، برنامه هایی را تدارک دیده است. هم چنین از تکنیک های هسته ای در ساخت داروهای هسته ای نیز استفاده می شود. به طور کلی، می‌توان موارد ذیل را به عنوان مصادیق کاربرد تکنیک های هسته ای در حوزه ی پزشکی نام برد:

ـ تهیه و تولید رادیو داروی ید - 113، برای تشخیص بیماری های تیروئید و درمان آن ها

ـ تهیه و تولید کیت های رادیو دارویی برای مراکز پزشکی هسته ای

ـ کنترل کیفی رادیو داروهای خوراکی و تزریقی، برای تشخیص و درمان بیماری ها

ـ تهیه و تولید کیت های هورمونی

ـ بررسی مراکز عفونی در بدن

ـ تشخیص سرطان‌های کولون، پانکراس، روده کوچک و برخی سرطان های سینه،سرطان پروستات

ـ شناخت محل تومور های سرطانی و بررسی تومور های مغزی، سینه و ناراحتی های ریوی

ـ تصویر گیری بیماری های قلبی، تشخیص عفونت ها و التهاب مفصلی، آمبولی و لخته های وریدی

ـ تشخیص کم خونی ها یا سندرم اختلال در جذب ویتامین12B

ـ تولید دزیمتر های جیبی و محیطی

ـ استریلیزاسیون لوازم پزشکی یک بار مصرف.

7-3- کاربرد فناوری هسته ای در بخش کشاورزی

8-1-مطالعات پدیده فتوسنتز: پایه واساس رشد گیاهانی که زندگی انسان به آن وابسته است فتوسنتز است در این پدیده گاز دی اکسید کربن از هوا و آب و عناصر معدنی از خاک جذب شده وبه کمک انرزی خورشید در برگ و بخشهای سبز گیاه به ترکیبات پیچیده آلی که همان مواد غذائی(گندم،برنج،سیب زمینی)،پوشاکی (پنبه و کتان) و مصالح ساختمانی چوب است تبدیل می شود.در این پدیده گاز اکسیژن نیز آزاد می شود که وجود آن برای تنفس حیاتی است.علوفه مورد تغذیه دام ها (کاه و یونجه)نیز محصول همین پدیده است که در بدن دام به گوشت و شیر و تخم مرغ تبدیل می شود.با نشاندار کردن کربن (استفاده از کربن رادیو اکتیو)گاز دی اکسید کربن و یا نشاندار کردن اکسیژن آب یا گاز دی اکسید کربن و به کار بردن آنها در مطالعه این پدیده می توان بازدهی فتوسنتز یعنی نرخ تولید مواد غذائی را چندین برابر کرد.

2-ردیابی عناصر غذائی از کود و خاک به گیاه: گیاهان عناصر معدنی خود را از خاک جذب می کنند.با استفاده از ایزوتوپ های رادیو اکتیو (رادیوایزوتوپها)عناصر غذائی از جمله فسفر،آهن،روی،منگنز،و غیره میتوان واکنش های این عناصر در خاک را مطالعه کرده و چگونگی جذب آنها به وسیله گیاه و سپس واکنشهای آنها در گیاه را دنبال کرد و بدین ترتیب بازدهی کود های شیمیائی و سایر مواد اصلاحی به کار رفته در کشاورزی را بالا برد.

3-اصلاح نباتات: با قرار دادن بذر گیاهان تحت تابش پرتوه های ایکس یا گما می توان گیاهانی با صفات مطلوب (برای مثال تولید محصول بیشتر،مقاوم به خشکسالی،متحمل به شوری خاک،یا مقاوم در برابر بیماری های گیاهی)تولید کرد.سپس با تکثیر این گیاهان نژادهای مطلوب هر منطقه را به کشاورز عرضه کرد.

4-دفع آفات گیاهی و دامی: با نشاندار کردن تعداد معینی حشره با مواد رادیو اکتیو بی ضرر و آزاد سازی آنها در منطقه معینی می توان نسبت به تخمین تعداد آن حشرات در آن منطقه اقدام نمود تا بدین ترتیب بتوان نسبت به برنامه ریزی دقیق تری برای کنترل و امحای آنها از منطقه اقدام کرد و انسان ،گیاهان،یا دامهای منطقه را از شر آنها آسوده ساخت بدون آنکه به سمپاشی با سموم نیازی باشد که می تواند برای انسان و محیط زیست او بسیار زیان آور باشد.در همین زمینه با عقیم سازی از طریق تحت تابش پرتو رادیواکتیو قرار دادن تعدادی حشرات نر در آزمایشگاه و سپس آزاد سازی آنها در منطقه میتوان نسبت به کنترل جمعیت و حتی امحا آن حشره از منطقه اقدام کرد.لازم به توضیح است که پرتو تابی نرهای یاد شده به نحوی انجام میشود که این نرها قدرت جفتگیری با ماده های منطقه را دارند ولی تخمهای حاصل بارور نمی باشند.

5-کنترل آفات انباری: هر ساله مقدار زیادی از محصولات کشاورزی در انبار ها طعمه آفات انباری می شوند.با تحت تابش پرتو ایکس یا گاما قرار دادان این محصولات پیش از ورود به انبار می توان تخم و لارو این حشرات انباری را عقیم کرده و بدین ترتیب از کاربرد سموم شیمیائی خطرناک خودداری کرد.

6-افزایش عمر انبار داری محصولات کشاورزی:تحت تابش قرار دادن سیب زمینی یا پیاز جوانه زنی آنها را مختل کرده و بدینوسیله عمر انبار داری آنها را افزایش می دهد.

7-پاستوریزه یا استرلیزه کردن محصولات کشاورزی:پرتو های ایکس و گاما می توانند با کنترل میکروب ها یا حتی نابود کردن آنها در محصولات نیاز به نگهداری در یخچال یا فریزر را بسیار کم کرده یا حتی از بین ببرند.

8-تعیین سریع رطوبت خاک:با استفاده از پرتو نوترون(یکی از اجزای هسته اتم)می توان نسبت به تعیین سریع در جای رطوبت خاک اعماق مختلف مزرعه و برنامه ریزی به موقع و صحیح آبیاری اقدام کرده و در مصرف آب این ماده بسیار حیاتی و استراتژیک(بویژه برای شرایط آب و هوایی غالب مناطق ایران)صرفه جوئی بعمل آورد.

9-تعیین وضعیت تراکم خاک:با استفاده از پرتو گاما می توان نسبت به تعیین درجا و سریع چگالی ظاهری خاک(معیاری از تراکم و سختی لایه های خاک) مزرعه اقدام کرده تا بر اساس آن بتوان نسبت به آماده سازی بستر مناسب تری برای رشد و نفوذ ریشه گیاه اقدام کرد

10-تعیین وضعیت فرسایش خاک:با استفاده از مطالعه تغیرات برخی ایزوتوپهای رادیو اکتیو(بویژه سزیم) مناطق مختلف می توان نسبت به تخمین مقدار خاک فرسایش یافته در شرایط مختلف اقدام کرده و بدین ترتیب نسبت به طراحی برنامه های پیشگیری از فرسایش یا کاهش دهنده آن اقدام کرد.لازم به یادآوری است که نرخ فرسایش از خاکهای ایران یکی ار بالاترین نرخها در دنیاست.این موضوع علاوه بر از دست رفتن خاکهای با ارزش سبب رسوب خاکهای فرسایش یافته در دریاچه پشت سدها و کاهش چشمگیر عمر مفید این سدها شده است.

8-1- کاربرد تکنیک های فناوری هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری

فناوری هسته ای باعث ارتقاء چشمگیری صنعت دامپروری دنیا شده است، کاربردهای این فناوری در حوزه دامپروری در ادامه بیان شده است.

* تشخیص، کنترل، پیشگیری و درمان بیماریهای مهم باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی دام و طیور و خوراک مورد استفاده

* بهبود و اصلاح نژاد دام و طیور

* تعیین ارزش غذایی و بررسی کیفی خوراک مصرف دام و طیور با بهره گیری از رادیو ایزوتوپها

* بررسی کاهش آلودگیهای میکروبی میگو

* طراحی کیت تشخیصی بیماری های دامی

* افزایش تولید جوجه های گوشتی

* تهیه واکسن سالمونلا

* طراحی کیت الایزا برای تشخیص بیماری تب برفکی در دام

8-2- کاربرد فناوری هسته‌ای در بخش منابع آب

کاربرد تکنیک های هسته ای در مدیریت منابع آب برای بهبود و تسریع دسترسی به منابع آب جهان، بعنوان یکی از زمینه های بسیار مهم توسعه شناخته شده است. بیش از یک ششم جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی مناسب به آب آشامیدنی و بهداشتی ندارند لذا از تکنولوژی‌ هسته‌ای در جهت شناسایی سفره‌های آب زیر زمینی و هدایت آبهای سطحی و زیرزمینی استفاده می‌شود. همچنین از این فناوری در کشف و کنترل نشت سدها و ایمنی آنها بهره‌برداری می‌شود. از ایزوتوپهای مختلف آب می توان به منظور ردیابی و تعیین منشا آبهای زیرزمینی استفاده کرد. رادیوایزوتوپها نیز به منظور تعیین سن آبهای زیرزمینی کاربرد دارد. به علاوه سیستم‌های آب شیرین کن نیز از سامانه‌های هسته‌ای بهره می‌برند.


8-3- کاربرد تکنیک های فناوری هسته ای در بخش صنعت

از آنجا که یک نیروگاه به معنای ایجاد یک صنعت مهم و حساس است لذا دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی آن قابل استفاده در سایر صنایع نیز می باشد که در ادامه به مواردی از آن اشاره می شود.

* طراحی و ساخت انواع سیستم های هسته ای جهت کاربردهای صنعتی مانند سیستم‌های سطح سنجی و ضخامت سنجی

* اندازه گیری خاکستر زغال سنگ

* بررسی کوره های مذاب شیشه سازی جهت تعیین اشکالات آنها

* نشتیابی در لوله‌های انتقال سیال با استفاده از تکنیک هسته‌ای

* سنجش پرتویی میزان سائیدگی و خوردگی قطعات در حین کار

* چگالی سنجی مواد معدنی

* دبی سنجی پرتویی(سنجش شدت تشعشعات، نور و فیزیک امواج)

* کنترل بسیار دقیق سیالات استفاده شونده در صنایع

* کنترل پساب های نیروگاهی

* تولید چشمه‌های ایریدیم برای کاربردهای صنعتی و بررسی جوشکاری در لوله های انتقال نفت و گاز

* تصویربرداری هسته‌ای و تشخیص عیوب داخلی قطعات صنعتی

* تشخیص نوع نفت مناطق

* علامت گذاری ابتدای انتقال هر محموله نفتی، در لوله های نفتی مشترک

* تعیین درجه خالص بودن مواد نفتی

8-4- بکارگیری فناوری های موجود در ساخت نیروگاه های هسته ای در سایر فناوریها

در این بخش دستاوردهای علمی که از ساخت نیروگاه هسته ای حاصل می شود و در خدمت سایر فناوریهای روز دنیا قرار می‌گیرد شرح داده می شود:

¯علوم و فنون مربوط به علوم زمین شناسی

در مکانیابی و پی ریزی نیروگاه های هسته ای به مراتب نسبت به دیگر کاربردها مانند پلها، سدها و ... از مرتبه مهندسی بالاتری از این علوم را بکار گرفته اند و به عرصه ظهور رسانده اند. به عنوان مثال حجم خاکبرداری پی نیروگاههای موجود بیش از حجم دیوار بزرگ چین می باشد.
¯علوم و فنون مربوط به علوم مهندسی صنایع، بهره وری و کنترل پروژه

در پیاده سازی نیروگاههای هسته ای با توجه به حجم و دقت عمل لازم بالا و الزامات و ملاحظات ایمنی و کیفی و همچنین دستیابی به توجیهات اقتصادی به سطح بالایی از بهره وری وکنترل پروژه با توجه به هزینه ها مورد نیاز می باشد. لذا عطش ایجاد شده در این خصوص باعث ایجاد انگیزه و خیزش این شاخه از علم در برپایی نیروگاههای هسته ای شده است. که هم اکنون ژاپن به رکورد ساخت 36 ماه در در ساخت راکتورهای خود نائل شده است.

¯ کاربرد علوم و فنون هسته ای در علوم مهندسی سازه

در مکان‌یابی و پی‌ریزی نیروگاه‌های هسته ای به مراتب نسبت به دیگر کاربردهای مشابه همانند پلها، سدها و ... از مرتبه مهندسی بالاتری از این علوم را بکار گرفته اند و به عرصه ظهور رسانده اند. به عنوان مثال حجم خاکبرداری پی نیروگاه‌های موجود بیش از حجم دیوار بزرگ چین می با شد.

¯ علوم و فنون مربوط به مهندسی مکانیک

با توجه به اینکه ایجاد حوادث معمول در دیگر صنایع در صنعت نیروگاه های هسته ای ممکن است منجر به نشت مواد رادیو اکتیو و مخاطرات جدی‌تری را رقم زند، از اینرو تاسیسات نیروگاه های هسته‌ای از علوم مهندسی مکانیک جامدات و سیالات در بالاترین سطح کاربردی به خدمت گرفته شده تا بالاترین قابلیت اطمینان را در بهره برداری فراهم آورند. به عنوان مثال قلب راکتورهای هسته ای و مولد های تولید بخار آن، از پیشرفته ترین مبدلهای انتقال حرارت محسوب شده و اتکاپذیری آنها بسیار بالاست.

¯ علوم و فنون مربوط به صنایع سنگین

با توجه به ابعاد تجهیزات و ویژگیهای آنها اغلب قطعات اصلی نیروگاه‌های هسته ای نه تنها به جهت تکنولوژکی بلکه به جهت یکپارچگی لازم در ساخت اغلب دستگاه‌های اصلی همانند راکتور و تولید کننده بخار دارای ابعاد چند ده‌متری بوده و لذا احداث صنایع سنگین علم و تکنیک ویژه‌ای را طلب می کند که داشتن این صنایع سنگین در ارتقاء و بستر‌های لازم تامین تجهیزات دیگر صنایع نیز موثرند.


¯ علوم و فنون مربوط به مهندسی زلزله

با توجه به این که مخاطرات ایجاد یک زلزله و عواقب آن در نیروگاه‌های هسته ای ممکن است به صدمات جبران ناپذیری نسبت به سایر صنایع منجر شود لذا ملاحظات زلزله در این تاسیسات به مراتب بیشتر از دیگر صنایع مد نظر قرار گرفته است. به عنوان مثال بزرگترین میز زلزله جهان در ژاپن جهت تست قلب راکتور استفاده میشود.

علوم و فنون مربوط به مهندسی مواد

مهندسی مواد و مهندسی هسته ای اثرات متقابل گسترده ای بر هم داشته اند و دارند به نحوی که تعداد زیادی از پدیده های تاثیرات پرتو ها بر ساختار مواد شناسایی شده است و تکنیک های هسته ای در شناسایی و تغییرات لازم در ساختار مواد استفاده می شود و نیازهای صنعت هسته ای باعث شده است که کاربردهای متفاوتی جهت تولید مواد با ویژگیهای متفاوت فراهم گردد که در دیگر علوم مهندسی نیز استفاده های دیگری داشته و دارند. از طرفی از آنجا که تاسیسات هسته ای جزو بزرگترین تاسیسات سنگین به شمار می‌آیند، در ارتقای دانش صنایع سنگین نقش مهمی را در کشور های صاحب این تکنولوژی معرفی می کند.

¯علوم و فنون مربوط به مهندسی ایمنی و اتکاپذیری وتحلیل ریسک

با توجه به این که رخداد حوادث معمول در صنایع کم وبیش دارای احتمال تاثیر گذاری بر روی حفاظهای در نظر گرفته شده در مقابل مواد رادیو اکتیو موجود را دارند، در نیروگاه های هسته ای مهندسی ایمنی و اتکاپذیری به حدی ارتقا داده شده که وقوع حوادث معمولی نیز که در دیگر نیروگاه های معمول اجازه وقوع دارند را غیر محتمل تر سازد. در این راستا نیاز به ایمنی بالا سبب گسترش این علم در حوزه نیروگاههای هسته ای گردید که دستاوردهای آن در بسیاری از صنایع پیشرفته دیگر هم اکنون بکارگرفته می‌شود.

لذا علوم وفنون هسته ای بستر ایمنی و اتکاپذیری وتحلیل ریسک مدرن تلقی گردیده و از بالاترین سطح کاربردی خود در این نیروگاه های هسته ای بکار گرفته می‌شوند.

¯ مهندسی برق و کنترل ( ارتقاء فناوری امنیت فضای سایبری)

با توجه به این که بروز اشکالات جزئی در نیروگاه های هسته ای که ممکن است در دیگر نیروگاه ها عادی باشد به طور حد نگران کننده است. لذا در خصوص خدمات علمی و فنی مهندسی قدرت به مراتب از سطح بالاتری در علوم و فنون هسته ای توجه می شود. همچنین چون مهمترین مساله نیروگاه های هسته ای مانیتور کردن و تشخیص بسیار سریع عیوب راکتور و فعال کردن بسیار دقیق و سریع سیستم های کنترل کننده و ایمنی مربوط به بهره برداری ایمن از نیروگاه ها می باشد. لذا علم مانیتورینگ و کنترل در این نیروگاه ها از بالاترین سطح کاربردی خود بهره مند هستند.

از آنجا که در سالهای اخیر حملات سایبری و تهدیدات مربوط به آن روز به روز افزایش داشته و یکی از اهداف آنها مراکز هسته ای کشورهاست، وجود این مراکز باعث افزایش توانمندی کشور در برابر حملات سایبری نیز شده است. به گونه ای که از دستاوردهای این موضوع می توان در ایمن سازی سایر صنایع نیز استفاده نمود.

نمایی از اتاق نیروگاه‌های هسته‌ای

¯کاربرد مهندسی شیمی در صنایع هسته ای

در نیروگاه های هسته ای برخی از کاربردهای دانش مهندسی شیمی در نهایت درجه اهمیت مورد استفاده گرفته است که به همین جهت باعث رشد و شکوفایی دو طرفه دانش هسته ای و مهندسی شیمی شده است. از آن جمله می توان به کنترل بسیار دقیق سیالات استفاده شونده در پروسه های نیروگاهی همانند سیال خنک کننده قلب از نقطه نظرات مختلفی مثل ترکیبات؛ کنترل خورندگی و اثرات نوترونیک و .... و یا مسائل فیلتراسیونهای مختلف و نحوه کنترل پسابهای نیروگاهی اشاره کرد. همچنین اهمیت دستاوردهای دانش فرآوری سوخت هسته ای و تاثیر پذیری متقابل دانش هسته ای و مهندسی شیمی نیز بر همه متخصصان واضح و آشکار است.


¯ مدیریت و تربیت نیروی انسانی (فاکتورهای انسانی)

از انجا که تاسیسات هسته ای بسیار حساس بوده و نیاز به نیروی متخصص مجرب و کار آزموده دارند لذا سیستم تربیت نیروی انسانی و بازآموزی های مربوطه باعث شده است که دستاوردهای دانشهای مربوط به فاکتورهای انسانی از این صنعت در دیگر صنایع استفاده شده و این علم در سایه علوم و فنون هسته ای ارتقاء شگرفی داشته باشد. همچنین مدیران نیروگاه ها به سبب اینکه می‌بایستی یک سیستم بسیار پیشرفته با احتمال ایجاد مخاطرات بالا را مدیریت کنند لذا از دانش بالای مدیریتی چه در شرایط معمول و چه در شرایط حادثه می بایستی برخوردار گردند به عنوان مثال مدیریت حوادث نیروگاهی یکی از علوم مدیریتی است که از صنعت هسته ای تاثیرپذیری شگرفی داشته است. لذا به همین جهت در بالاترین سطح دانش و مسئولیت پذیری و شایستگی تربیت و به خدمت گرفته می شوند و در ارتقاء سیستم های مدیریتی در کشور نیز سهم ویژه‌ای را خواهند داشت.

¯ بکارگیری یافته های صنعت هسته ای در صنایع دریایی

امروزه بسیاری از زیردریایی‌ها و کشتی‌های غول‌پیکر دنیا از انرژی هسته‌ای بعنوان موتور پیشران خود استفاده می‌کنند و به نوعی نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای نقش موتور پیشران آنها را برعهده دارند. از سوی دیگر از دستاوردهای دیگر فناوری هسته‌ای در بدنه و سایر بخشهای آنها استفاده می‌شود.


چرایی استفاده از فناوری هسته ای

    نظر

صنعت نیروگاه های هسته ای به رتبه ای خاص از علوم و فنون نیاز دارد که با داشتن ویژگی های تکنولوژیکی آن می توان گفت که کشور دارنده این تکنولوژی، جزء پیشرفته ترین کشورهای صنعتی محسوب خواهند شد و به همین جهت است که کشورهای صاحب این تکنولوژی خود را سرآمد تمامی علوم فنی و مهندسی دانسته و جایگاه برتری را برای خود قائل می باشند. فناوری موجود در ساخت نیروگاه های هسته ای به گونه ای است که بسیاری از شاخه های علم و فناوری دنیا در آن درگیر می شوند. دستاوردهای علمی موجود در این فناوری باعث پیشرفت چشمگیری در دنیا شده است که در ادامه این کتابچه به آنها اشاره خواهد شد. لذا اشراف کامل و کاربردی به دانش نیروگاه های هسته ای یکی از راه های سریع و انحصاری در قله علوم و فنون مهندسی شناخته می شود.

در حال حاضر هزینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیش از ساخت نیروگاه‌هایی است که با سوخت زغال یا گاز کار می‌کنند. این تفاوت با توجه به تجربة طولانی استفاده از نیروی هسته‌ای که به کاهش دورة ساخت و افزایش طول عمر نیروگاه کمک می‌کند، در حال کم شدن است. در صورتی که نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته شوند، می‌توانند به دلیل استفاده از سوخت ارزان و کارآیی اصلاح شده، با هزینة کمتری به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین نیروی هسته‌ای حتی در بازار فروش که چندان به خواص آن اهمیت نمی‌دهد، نیز به طور فزاینده‌ای قابل رقابت است. درحالیکه از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای زیانبار برچسب قیمتی برای منابع انرژی درنظر بگیریم، به سرعت در می‌یابیم که نیروی هسته‌ای در زمینة تولید فزایندة انرژی، آن هم در مقیاس جهانی، ارزان‌ترین و البته پاکیزه‌ترین گزینه است.

استفاده از نیروی هسته‌ای از 40 سال پیش آغاز شد و اینک این نیرو همان اندازه از برق جهان را تأمین می‌کند که 40 سال پیش به وسیله تمام منابع انرژی تأمین می‌شد. حدود دو سوم از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاه‌های هسته‌ای آنها در زمینه تولید برق و زیرساخت‌های صنعتی نقش مکمل را ایفا می‌کنند. نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای در آنها در حال برنامه‌ریزی و یا در دست ساخت هستند.

به این ترتیب، توسعه سریع نیروی هسته‌ای جهان مستلزم بروز هیچ تغییر بنیادینی نیست و تنها نیازمند تسریع راهبردهای موجود است.

در شروع قرن بیست و یکم، انرژی هسته‌ای 16 درصد برق جهان را تأمین می‌کند،که با اجرای یک سیاست همگانی بی‌نقص، این درصد می‌تواند به سرعت افزایش یابد و بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد آلودگی از موفقیت اقتصاد جهانی حمایت کند.

خوشبختانه اورانیومی که سوخت هسته‌ای است به مقادیر زیاد هم در روی زمین و هم در بستر دریا یافت می‌شود. در دسترس بودن اورانیوم در سرتاسر جهان و با هزینه کم، عامل مهمی است که موجب گسترش سریع نیروی هسته‌ای می‌شود. صنعت نیروی هسته‌ای سرگرم آماده کردن نسل جدیدی از راکتورهاست. طرح‌های ساده‌تر و مطابق استاندارد موجب تسریع صدور مجوز ساخت راکتور شده و زمان و هزینه ساخت را کاهش می‌دهد. راه‌اندازی راکتورهای پیشرفته هزینه کمتری داشته و پسمان کمتری نیز تولید می‌کند.

بدعت مهم در این زمینه تلفیق خصوصیات «ذاتی» و «تابع» ایمنی است و منظور از آن استفاده از اصول طبیعی و فیزیکی به عنوان جایگزینی برای کنترل فعال است.


اهداف بکارگیری فناوری هسته ای

    نظر

بی شک ایران نیز همانند کشورهای در حال توسعه برای رقابتی نمودن محصولات صنعتی خود در بازارهای جهانی و کسب سهم عادلانه از عواید محصولات صنعتی در منطقه مجبور به بکارگیری تکنیک های هسته ای بخش صنعت و صنایع مختلف است.

با شروع کار تحقیقات هسته ای در ایران، بار دیگر رسانه های غربی با جنجال آفرینی، در تلاش اند که در تصمیم و عزم کشور مان مبنی بر تاسیس نیروگاه های هسته ای برای مصارف صلح آمیز، شک و شبهه وارد سازند. این درحالی است که ایران اسلامی با تعیین خطوط قرمز ،و تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای، عزم و اراده راسخ خود را برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای و نیز غنی سازی اورانیوم در داخل ثابت نموده است. انرژی هسته ای به صورت صلح جویانه موارد مصرف گوناگونی دارد، برخی از موارد مشخص کاربرد فناوری هسته ای در حوزه های مورد نیاز جامعه به شرح زیر است:

1- تولید انرژی الکتریکی پاک

2- پزشکی و بهداشتی

3- صنایع غذایی وکشاورزی

4- دامپزشکی و دامپروری

5- مدیریت منابع آب

6- صنایع سنگین

7- عمران و شهر سازی

8- امنیت سایبری در صنایع


راه های تولید انرژی هسته ای

    نظر

· استفاده از رادیو ایزوتوپها

در این روش، یکی از اتمهای ملکول با اتم رادیواکتیو همان عنصر جایگزین می‌گردد. مثلا C-14 بتازا جایگزین کربن C-12 در یک ملکول می گردد. یون کربن رادیواکتیو ردیابی می شود. بعد از واکنش ملکول نشان دار شده و از روی میزان تابش آن برای اهداف متفاوت شامل آزمایشات شیمی محض و چگونگی مکانیزم‌ها با قرار گرفتن ملکول نشاندار شده در سیستم‌های بیولوژیکی به مکانیزم فرایند مورد نظر پی برده می‌شود. از آنجایی که هر اتم رادیو اکتیو مشخصه تابش منحصر بفرد خود را دارد. لذا اگر بتوانیم یک جسم را رادیواکتیو بنماییم، با اندازه‌گیری اکتیویته و کالیبراسیون آن خواهیم توانست ساختار شیمیایی جسم را شناسایی کنیم.

· انرژی از طریق شکافت(Fission)

درصورتی که با تابش نوترون، هسته‌ی سنگین به هسته های سبک تر تبدیل گردد، به عبارتی شکسته شود پدیده شکافت هسته ای رخ داده است؛ پدیده رخ داده شده حامل انرژی قابل توجهی است.

هسته‌ی سنگین به وسیله نوترون تابیده شده به هسته های سبک تر و انرژی قابل توجه ای در پدیده شکافت هسته ای تبدیل میشوند.

· انرژی از طریق همجوشی(Fusion)

در صورتی که دو هسته‌ی سبک به یک هسته ی سنگین تبدیل گردد،به عبارتی جوش هسته ای صورت گیرد پدیده‌ی همجوشی هسته ای رخ داده است.

واکنش جوش هسته‌ای (آزاد شدن انرژی بیشتر، فراوانی سوخت و نداشتن اثرات مخرب زیست محیطی) نسبت به پدیده‌ی شکافت هسته‌ای را دارا می باشد.

هسته های سبکتر به هسته‌ی سنگین و انرژی قابل توجه ای در پدیده همجوشی هسته ای تبدیل میشوند.


تاریخچه صنعت هسته ای

    نظر

نیروگاه هسته ای یک نیروگاه الکتریکی است که از انرژی تولیدی شکافت هسته ی اتم اورانیوم یا پلوتونیم استفاده میکند. اولین جایگاه از این نوع در 27 ژوئن سال 1958 در شوروی سابق ساخته شده است. اولین مظهر فعالیت هسته‌ای در ایران هم با احداث راکتور هسته ای تحقیقاتی تهران عملاً آغاز گردید. راکتور مذکور در سال 1346 راه اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

امروزه حدود 440 نیروگاه هسته‌ای در 31 کشور جهان برق تولید می‌کنند.بیش از 15 کشور از مجموع این تعداد در زمینه تأمین برق خود تا 25 درصد یا بیشتر، متکی به نیروی هسته‌ای هستند. در اروپا و ژاپن سهم انرژی هسته‌ای در تأمین برق بیش از 30 درصد است. آمریکا 20 درصد از برق را از انرژی هسته‌ای تأمین می‌کند.


چکیده و مقدمه ی مقاله ی انرژی هسته ای

    نظر

چکیده
در نیم? اول قرن بیستم تحولی شگرفت در تئوری های تحلیل جهان ماده بوجود آمد و تلاش های دانشمندانی چون رادرفورد، بوهر، پلانک، انیشتین، فرمی، خانواده کوری و دیگران باعث تکمیل نظریه های شکافت اتم و آزادسازی انرژی درون هسته گردید.

وجود این انرژی می‌توانند نعمتی باشد زیرا از آن در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی (تولید رادیو داروها و ...) و مبارزه بر علیه بیماری‌ها (درمان سرطان و ...)، کشاورزی (ارتقاء کیفی گیاهان و نابودی آفات و ...)، صنعت (کنترل کیفی دستگاه ها و ابزار آلات دقیق وتولید انرژی الکتریکی و ...) می توان استفاده نمود.در این نوشتار به طور مختصر به برخی از این کاربردها اشاره می شود که گویای عزم راسخ ملت ایران به دسترسی و بهره گیری هرچه بیشتر از این فناوری که نه تنها خود به طور مستقیم نعمتی بزرگ است که در توسعه سایر علوم و فناوری نقش اساسی وجدی بعهده دارد.

مقدمه

تقاضای انرژی روز به روز در جهان در حال افزایش است و پیش بینی شده است که مصرف انرژی جهانی از سال 2005 تا 2030 به میزان 50? افزایش خواهد یافت.

چه عواملی موجب افزایش تقاضای انرژی به این میزان در سراسر جهان شده است؟

1. صنعتی شدن که خود موجب می شود بازارهای نو ظهوری بوجود آید که خواستار تقاضایی انرژی بیشتری باشند.

2. افزایش ثروت که باعث رشد اقتصادی و در نتیجه تقاضایی انرژی بیشتر می شود.

3. جهانی شدن که موجب افزایش حمل و نقل و در نتیجه افزایش مقدار مصرف انرژی می گردد.

در حال حاضر بیشترین منابع تامین انرژی، سوخت های فسیلی و انرژی های حاصل از آنها می‌باشد، که این منابع به مرور زمان در حال اتمام هستند. این امر خود دلیلی بر پیدا کردن جایگزینی برای سوخت های فسیلی می‌باشد. انرژی های تجدید‌پذیر به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی مطرح شده اند. اما به دلیل صرفه اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های اولیه در زمینه انرژی فسیلی، انرژی‌های تجدید‌پذیر در مقیاس صنعتی هنوز فراگیر نشده اند. یکی از جایگزین‌های مناسب برای انرژی های تجدید‌پذیر، انرژی حاصل از شکافت هسته ای مواد می‌باشد. کره زمین خواستار انرژی پاک است و انرژی هسته ای یک راه حل اساسی برای این موضوع می باشد.

نیروگاه های هسته ای به دلیل برتری های زیست محیطی و مقدار سوخت مورد نیاز کمتر، برای تولید یک مقدار انرژی نسبت به نیروگاه‌های فسیلی از برتری ویژه ای برخوردارند. از آنجایی که سرمایه گذاری‌های اولیه برای ساخت چنین نیروگاه هایی به دلیل رعایت نکات ایمنی بالاتر از نیروگاه های فسیلی می باشد؛ اما این هزینه سرمایه گذاری مازاد در طی سالیان بهره برداری، به مرور زمان با هزینه های بهره برداری کمتر جبران می‌گردد.

استفاده از انرژی هسته ای، یکی از اقتصادی ترین شیوه ها در دنیای صنعتی است و گستره عظیمی از کاربردهای مختلف، شامل تولید برق هسته ای، تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها، کشاورزی و دامداری، کشف منابع آب به این فناوری مرتبط می‌شود.

انرژی هسته ای در مجموع، مانند یکی از انرژیهای موجود در جهان مانند انرژی بادی، آبی، گاز، نفت و ...است، اما در مقایسه با آنها جزء انرژیهای پایان ناپذیر شمرده می‌شود، که از نظر میزان تولید انرژی پاسخگوی نیازهای بشر خواهد بود.

فناوری هسته‌ای کاربردهای متعددی دارد که در یک تقسیم بندی کلی میتوان آنرا به دو دسته نظامی و غیرنظامی تقسیم کرد. کاربرد صلح‌آمیز هسته‌ای را می‌توان در یک نگاه کلی به شرح زیر بیان نمود:

فناوری هسته ای که از دو شاخصه مهم یعنی صرفه اقتصادی بیشتر و آلودگی هرچه کمتر زیست محیطی برخوردار می‌باشد، خواهد توانست در اقتصاد کشور نقش بسزایی ایفا کند. لازم به ذکر است انرژی هسته ای به تمامی انرژیهای دیگر قابل تبدیل است ولی هیچ انرژی به انرژی هسته ای تبدیل نمی‌شود.

بطورکلی در خصوص فعالیتهای هسته‌ای دو دیدگاه مطرح شده است: براساس دیدگاه اول دانش و فناوری هسته‌ای مانند سایر دانش‌ها زمینه و امکانی در مسیر رفاه و آسایش زندگی انسان است و همگان میتوانند از آن بهره مند شوند.

دیدگاه دوم که شماری از کشورهای غربی آنرا پیگیری می‌کنند، عقیده دارندکه دانش و فناوری هسته‌ای باید در اختیار چند کشور محدود در جهان باشد و دیگران نیازهای خود را از این کشورها تامین نمایند.

امروزه دستیابی به زوایای مختلف علوم و تکنولوژی هسته‌ای مسالمت آمیز و ایجاد زمینه های کاربرد آن می‌تواند به عنوان یک شاخص پیشرفت در پایداری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای هر کشوری بشمار آید و علاوه بر این می‌تواند نمایانگر سطح دانش و توان بالای دانشمندان آن جامعه باشد. تاثیر فناوری هسته ای بر سایر فناوریها به گونه ای است که می‌توان آن را موتور پیشران سایر علوم و فناوریها دانست.


دانلود ؛ من جواد ظریف هستم

    نظر

من در وین هستم تا به یک بحران غیرضروری و طولانی که مدت ها قبل می بایست خاتمه می یافت پایان دهم. علی رغم برخی اختلافات باقیمانده در این ساعات آخرین، هیچگاه به این اندازه به دستیابی به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم. با این حال هنوز رسیدن به راه حل قطعی نیست.

دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است.

برخی لجوجانه معتقدند که فشار اقتصادی و نظامی به تسلیم می انجامد. آنها فکر می کنند که می توانند کماکان به هزینه جان و مال دیگران، خیال پردازی های موهوم خود را دنبال نمایند.

با این حال من امیدوار هستم؛ چراکه نشانه های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می کنم. احساس می کنم که طرف های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزایش می دهد. آنها شاهد بوده اند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش به ایران، نتوانست ملت ایران را -که در برابر همه این کشورها به تنهایی ایستاده بود- به زانو درآورد.

آنها متوجه شده اند که کورترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی علیه کشور من، آنها را به هیچ یک از اهداف اعلام شده شان نرسانده و در عوض باعث آسیب افراد بی گناه و خشم ملتی صلح طلب و با گذشت شده است.

به همین دلیل آنها میز مذاکره را انتخاب کرده اند. ولی هنوز باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل. در سیاست -همچون زندگی- نمی توان به هزینه دیگران به اهداف خود رسید، چرا که عمر چنین دستاوردهایی همواره کوتاه خواهد بود. تنها توافقات متوازن هستند که می توانند از آزمون زمان سربلند بیرون آیند.

ما آماده دستیابی به یک توافق خوب و متوازن و گشودن افق های جدیدی برای برخورد با چالش های مهم و مشترک هستیم.

امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته است. ایران اولین کشوری بود که در مقابل این چالش ایستاد و با طرح «جهان علیه خشونت و افراط» پیشنهاد داد مقابله با این تهدید به یک اولویت جهانی تبدیل شود. تهدیدی که ما با آن رو به رو هستیم در قالب مردانی نقاب دار نمود یافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند. از ما صحبت می کنم چرا که هیچ کس از این خطر جهانی در امان نیست. برای مقابله با این چالش های جدید، روش های جدید هم به شدت مورد نیاز است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط حاضر بوده است. امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به این موضوع متمرکز نموده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی متمرکز کنند.

هزار سال پیش، فردوسی شاعر ایرانی گفت:

"بکوشید نیکی به کار آورید

چو دیدید سرما بهار آورید"

من جواد ظریف هستم و این همواره پیام ایران بوده است.

دانلود کلیپ


دانلود مستند سکوت استقلال ؛ فریاد پیروزی

    نظر

پس از پخش دو مستند «از هیروشیما تا لوزان» و «شطرنج با گرگ ها» از مجموعه مستند «سال های هسته ای»، سومین مستند از این مجموعه با عنوان «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت. این مستند، جدید ترین اثر مجموعه تلویزیونی «ثریا» است که به ناگفته های این روزهای سرنوشت ساز کشور می پردازد.

دانلود مستند