سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

برای درمان تنبلی باانگیزه باشید

    نظر

1. قدر خود را بدانید

همان‌طور که توضیح داده شد، تشویق کردن خودتان بسیار مفید است. با این کار ذهن شما تربیت می‌شود و یاد می‌گیرد که برای تشویق شدن نیاز به عمل‌گرایی دارد و پاداش تنها زمانی در انتظارش خواهد بود که وظیفه‌اش را به خوبی و بدون تنبلی به سرانجام رسانده باشد.
نظم و پشتکار به معنای فراموش‌ کردن استراحت نیست. به خود استراحت بدهید و معقول و منطقی فعالیت کنید. آن سوی سکه‌ی تشویق، تنبیه است. هر چه تقویت مثبت به شما انرژی و نیرو می‌بخشد، تنبیه شما را سرشکسته و ناتوان می‌سازد. سعی کنید از آرمان‌ها و برنامه‌هایتان عدول نکنید، چون بعد از هر تنبلی و شکست مغز شما ناخودآگاه شما را سرزنش و ملامت می‌کند و این یعنی گامی بزرگ رو به عقب.

2. اهداف هفتگی‌تان را بنویسید

اهداف هفتگی شما را متمرکز و باانگیزه نگه می‌دارد. اهداف شما در هر مرحله از زندگی تغییر می‌کند. یادداشت‌برداری از خواسته‌ها و اهداف، ضمن منظم‌کردن افکارتان به شما انگیزه می‌بخشد و بعدها که به آنها مراجعه ‌کنید برای‌تان جالب خواهد‌ بود که چه مسیری را طی کرده‌اید.

 3. بپذیرید که زندگی صحنه بُردوباخت است

برای لذت‌ بردن از پیروزی قطعا باید بهای آن را بپردازید. نگذارید ترس ازناملایمات و چالش‌های موجود در مسیر شما را دلسرد کند و به سمت تنبلی سوق دهد. زندگی در میان بستری از گل‌ها تنها وقتی ممکن است که بهایی پرداخته باشید. از منطقه امن خود خارج بشوید. برای خروج از منطقه امن ناگزیر هستید برخی دردها و تلخی‌ها را تجربه کنید. البته همیشه هزینه‌ها و مزایای هر اقدامی را بسنجید و ببینید کفه ترازو به نفع کدام‌یک سنگینی می‌کند. اگر بُرد با مزایا بود، آستین‌ها را بالا بزنید، شروع کنید و به سمت هدف گام بردارید. هیچ‌چیز بدون تلاش به‌دست نمی‌آید. این رسم روزگار است و باید آن را پذیرفت.

4. کار و کوشش ارزشمند است

تمام افراد موفق معتقدند که موفقیت حاصل 99 درصد تلاش و عرق ریختن و تنها 1درصد استعداد و هوش است. هوش آشفته و برنامه‌ریزی نشده هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد‌ داشت. موفقیت در کار، ورزش، زندگی و در کل همه چیز تلاش و تفکر می‌طلبد.
 شما یک شبه قهرمان نمی‌شوید. در مسیر موفقیت شاید بارها شکست بخورید، اما باید برخیزید و بدانید که شکست هم نشانه‌ی خوبی است. شکست یعنی هم‌چنان در مسیر هستید و در قفس بی ارادگی و تنبلی اسیر نیستید.

 5. در مسیر بمانید

گاهی اوقات پس از موفقیت‌ به خود استراحت می‌دهید. خب تا اینجا مشکلی نیست اما گاهی این استراحت موجب می‌شود پشت شما باد بخورد و بازگشتن و از سر گرفتن کارها سخت بشود. پس با مشکل بزرگی روبه‌رو می‌شوید و دیگر آن باد به تندبادی خانه خراب‌کن تبدیل می‌شود که دست‌آوردهای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بعد از هر فعالیت و استراحتی سریعا شروع به از سرگیری قدم‌های بعدی کنید و نگذارید اعتماد به نفس و همتی که به‌دست ‌آورده‌اید، با تنبلی از دست برود.

6. تسلیم نشوید
هرگز عقب نکشید. در مسیر رسیدن به هدف، هزارویک مانع روبه‌روی شما خواهد‌بود. به خود جرئت جنگیدن بدهید. عقب‌نشینی کار ترسوهاست. به خودتان تلنگر بزنید و یادآوری کنید برای رسیدن به هدفی مهم قدم در این راه دشوار گذاشته‌اید، هدفی که ارزش تحمل سختی‌ها را دارد. تسلیم نشوید، مسیر را بشکافید و به جلو حرکت کنید.