سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

آرش کمانگیر

    نظر

آرش قهرمانی است که نامش در نزد ایرانیان یادآور میهن پرستی می باشد.داستان آرش در اوستا آمده است و در شاهنامه نیز از او نام برده شده است.در اوستا او را"اِرِخشه" نامیدند. معانی متفاوتی برای آن گفته اند از جمله "تابان و درخشنده" ، "دارنده ساعد نیرومند" و "دارای تیر شتابان". برخی معتقدند او حاکم گرگان و پارتی بود و با زور تیر و کمان که پارتی ها در استفاده از آن مهارت داشته اند، دشمن را از مرز ایران دور کرده است و احتمالا این دشمنان همان سکاها بودند.

در زمان پادشاهی منوچهر ، افراسیاب فرزند پشنگ پادشاه توران ، سپاهیان ایران را در    مازندران محاصره می کند و برای نابودی ایران پیشنهاد می کند که ایرانیان می توانند تیری از کوه البرز بیندازند و محل افتادن تیر را مرز خود با توران قرار دهند . آرش از پهلوانان ایران داوطلب این کار می شود .

می گویند به فرمان اهورامزدا تیر و کمانی ساخته می شود و توسط اسپندارمذ بدست آرش که مردی پاک بود داده می شود. او بر فراز دماوند می رود وهمه عشق و ایمان خود به میهن را بصورت نیرویی در بازوان خویش جمع می کند و تیری پرتاب می کند که تا کنار رود جیهون به کوه خوانوت رفته به تنه درخت گردویی اصابت می کند و آنجا مرز  ایران و توران می گردد.او که تمام نیروی خود را برای پرتاب آن تیر گذاشته بود پاره پاره شد و جانش را در راه میهن از دست داد. روز پرتاب این تیر را 14 تیر ماه می دانند.