سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

زال

    نظر

فرزند سام است که در هنگام تولد سپید موی و سرخ روی بود. زال به معنای پیر می باشد. سام به تصور اینکه این نوزاد با ظاهر غیر عادی فرزند اهریمن می باشد ، وی را در کوه البرز رها کرد . سیمرغ او را یافت نامش را دستان نهاد و بزرگ کرد تا پهلوانی دلیر شد. وقتی آوازه اش در اطراف پیچید وبه گوش سام رسید ، خواست تا او را ببیند. پس سیمرغ زال را نزد وی آورد و یکی از پرهای خود را به او داد و گفت در موقع خطر آن را در آتش اندازد تا فورا حاضر شود و به او کمک کند.

منوچهر پادشاه پیشدادی میل به دیدار او داشت و چون او را دید بسیار بپسندید و فرمانروایی نیمروز را به او محول کرد.او دل به رودابه دختر مهراب پادشاه کابل می بندد که ابتدا مخالفت منوچهر را در پی دارد چرا که مهراب از نسل ضحاک بود و البته اختلافات دینی هم احتمالاَ موثر بود. منجمان این پیوند را برای ایران زمین خوش یمن پیش بینی کردند پس این پیوند انجام شد و حاصل این پیوند جهان پهلوان رستم بود.

زال پهلوان سپاه ایران بود و در هنگام شاهی نوذر وقتی بزرگان از ظلم نوذر به ستوه آمدند و به او پیشنهاد شاهی دادند او نپذیرفت. او بود که کیقباد را برای شاهی پس از گرشاسب آخرین فرمانروای پیشدادی پیشنهاد کرد.