سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

پایان کار پیشدادیان و پادشاهی کیانیان

    نظر

پس از منوچهر،نوذر به پادشاهی نشست. به روایت شاهنامه او چهار سال فرمانروایی کرد . او به عیش و نوش پرداخت. پس در مملکت اغتشاش ایجاد شد و افراسیاب تورانی فرزند پشنگ پادشاه توران،ایران را محل تاخت و تاز خود قرار می دهد. او نوذر را به اسارت گرفته به قتل می رساند. پس از نوذر،نوه منوچهر،زاب(زاو یا زو) پسر تهماسب جای او را می گیرد و گیو وگستهم پسران نوذر به شاهی نمی رسند.زاب با تورانیان صلح می کند. پس از او گرشاسب(با نیای رستم اشتباه نشود) پادشاهی می کند. پس از گرشاسب با تلاش رستم،کیقباد که دارای فره ایزدی است شاه می شود او نخستین فرمانروای کیانی است. نام پادشاهان کیانی به این قرار است: 1-کیقباد 2-کیکاووس 3-کیخسرو 4-لهراسب 5-گشتاسب 6-بهمن 7-همای 8-دارا

برخی از روایات دارای اول و دارای دوم را ذکر می کنند.

وفق دادن نام این پادشاهان با شاهان تاریخی ایران غیر ممکن به نظر می رسد. می توان دارا را با داریوش سوم آخرین شاه هخامنشی و گشتاسب را با ویشتاسپ پدر داریوش بزرگ که حاکم باختر بود یکی دانست چرا که پایتخت گشتاسب نیز در اساطیر،بلخ می باشد.

از نکات جالب در این سلسله،پادشاهی پک زن به نام همای می باشد و نیز مطابق روایات زردشت پیامبر ایران باستان در زمان گشتاسب ظهور می کند.