سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

منوچهر

    نظر

پس از نابودی ایرج یکی از کنیزان او به نام ماه آفرید دختری آورد .فریدون او را پنهانی پرورد تا به همسری برادرزاده خود پشنگ در آورد. پسر آنها ، منوچهر به کین خواهی نیای خویش با کمک پهلوانانی چون کارن پسر کاوه آهنگر ، سام ، نریمان و گرشاسب بر لشکریان سلم و تور می تازد و آن دو را نابود می سازد.فریدون سالخورده منوچهر را به سام می سپارد و خود جان به جان آفرین تسلیم می کند. مدت پاد شاهی منوچهر 120 سال بود

در زمان این پادشاه پشنگ پادشاه توران سپاهی به فرماندهی فرزندش افراسیاب بسوی ایران روانه کردو منوچهر رادر محاصره خویش گرفت و برای نابودی ایران اعلام کرد ایرانیان می توانند با انداختن تیری مرز کشور خود را مشخص کنند . این امر توسط آرش کمانگیر انجام شد و او جان خود در این راه نهاد و تیرش تا رود جیحون رفت وبر درخت گردویی نشست.

در زمان پادشاهی منوچهر زال ، رودابه دختر مهراب، شاه زابل را به همسری گرفت که چون مهراب از نسل ضحاک بود ، ابتدا با مخالفت منوچهر همراه بود چرا که نمی خواست فرزند سام پهلوان ایران ، با بازماندگان ضحاک درآمیزد . اما چون منجمان این پیوند را برای ایران زمین خوش یمن پیش بینی کردند به این امر راضی شد.