سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

فاطمه راکعی

    نظر

زندگینامه

 

 

وی در سال 1333 در زنجان متولد شد. تا پایان دورة ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و بعد از آن در تهران به ادامه تحصیل پرداخت. ایشان دارای لیسانس مترجمی زبان، فوق لیسانس و دکترای زبان‌شناسی هستند.
از جمله فعالیتهای ایشان می‌توان به معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا و رئیس گروههای ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا و معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده الهیات و ادبیات دانشگاه الزهرا و معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا نماینده مجلس ششم و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، رئیس کمیته امور زنان و امور خانواده و رئیس فراکسیون زنان، مدیرعامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت مدیره دفتر شعر جوان، عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی، عضو هیئت امنای سینمای کشور فارابی، عضو هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگی، اجتماعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی اشاره کرد.

آثار شعر

«
سفر سوختن»، «آواز گل سنگ»، «مادرانه‌ها» برگزیدة شعر ادبیات معاصر 81

ترجمه:

«
دربارة شعر» و «منطق در زبان‌شناسی» تألیف:

«
آوا و معنا در شعر نیما  

فاطمه راکعی


 
وی در سال 1333 در شهر زنجان به دنیا أمد. او دارای مدرک دکترای زبانشناسی. فوق لیسانس زبانشناسی و لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است

 وی استاد دانشگاه و نماینده تهران در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی است و همچنین مدیر عامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت مدیره دفتر شعر جوان است.
مجموعه آثار:
اشعار:

1- "
سفر سوختن" 1369انتشارات اطلاعات

2- "
أواز گل سنگ"1373 و 1376 چاپ دوم انتشارات اطلاعات

3- "
گزیده اشعار"1381 انتشارات نیستان

4- "
مادرانه ها"1382 موسسه اطلاعات

تألیف ها و ترجمه ها:


1-
درباره شعر ترجمه کتاب sound and sense تالیف لارنس پرین1373 و 1376 چاپ دوم انتشارات اطلاعات


2-
منطق زبانـشنـاسی تـرجمه کتـاب آماده چاپ Logic in lingaistics تالیف آلوود و دیگران


3-
آماده چاپ کتاب لفظ و معنا در شعر نیما

مقاله ها:

1-
مقاله کلاسیک نظریه برنامه نویسی زبانی ترجمه مقاله the of language planning تالیف و الترتالی
2-
مقاله بازخوانی یک شعر از نیما یوشیج با رویکردی هر منوتیک . مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران . دوره 40 . زمستان 1378
3-
نقد مجموعه شعر معاصر تاجیکیان ( پیمان )

مقالات فرهنگی و دیدگاههای . اجتماعی و سیاسی وی در جراید معتبر کشور به چاپ رسیده یا در سمینارها و کنگره های مختلف در داخل و خارج از کشور ارائه شده است . فهرست کامل مقالات و آثار پژوهشی وی در تذکره خلوت انس آمده است .وی همچنین مسئولیت و دبیری و عضویت در هیئت های علمی ده ها کنگره ادبی . فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور و بین المللی را عهده دار بوده است.