سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

فیلم سیصد توطئه سینمای غرب(بیداری)

    نظر

در این ارتباط لازم است توضیح کوتاهی در مورد تمدن و فرهنگ ایرانی در دوره هخامنشیان ارائه شود. ایران عهد هخامنشی بزرگترین دولتی بود که تا آن زمان تشکیل شده بود و 46 نوع مردم از نژادهای مختلف با مذاهب و زبانها و عادات و اخلاق گوناگون در این پادشاهی وسیع زندگی می‌کردند.
این مردمان که هر یک دارای تاریخچه و فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود بودند در تبعیت از معتقدات مذهبی خود آزادی کامل داشتند و این پادشاهان هخامنشی که مبتنی بر توحید بود بر آنها تحمیل نمی‌شد. آنان عادت و اخلاق و زبان ملل تابعه خود را حفظ کرده و علاوه بر آن مردمان نو ایالت آزادانه مؤسسات ملی و سلسله امرای خود را به عنوان میراثی ملی نگهداری می‌کردند.
قوانین ایرانیان نیز در آن عهد با قوانین فعلی کشورهای پیشرفته تفاوت چندانی نداشت و برای قتل و هتک ناموس مجازاتهای سختی در نظر گرفته می‌شد. عدالت و اجرای آن مبنای اصلی قوانین حقوقی آن دوره را تشکیل می‌داد و قضات که جایگاه رفیع داشتند وظیفه خود را تا دم مرگ انجام می‌دادند. با این حال در صورت عدم اجرای عدالت از کار خود برکنار می‌شدند.
هردوت نقل کرده است که پارسیان هرگز نیکی‌ها را برای شخص خود تقاضا نمی‌کنند بلکه درخواست سعادت برای تمام ملت و شاه می‌کنند.

جامعه ایرانی در عهد هخامنشی جامعه‌ای کاملاً اخلاقی بود که بر پایه راستی و درستی بنا شده بود و دروغ و خیانت و پیمان شکنی در بین ایرانیان سخت نکوهیده بود. سجایای اخلاقی این جامعه مبتنی بر عدالت و حقیقت از کتیبه داریوش در بیستون کاملاً مشخص است: «.... اهورا مزدا مملکت مرا از هجوم (دشمنی)، از محصول بد، از دروغ محفوظ دارد. نه هجوم (دشمن)، نه محصول بد، نه دروغ ضد این مملکت پیشرفت نکند.... »

قوانین حکومتی اعم از کشوری و لشکری نیز به بهترین شکل تمام مردم ایالات مختلف را در بر می‌گرفت و علاوه بر آن ایالات کشور پهناور ایران از طریق شاهراه‌های بزرگ به یکدیگر متصل می‌شدند و امنیت کامل نیز در جاده‌ها حکمفرما بود. همچنین تجارت و بازرگانی در ایالات به بهترین نحوه ممکن در جریان بود و محموله‌های پستی در کمترین زمان به دورترین نقاط کشور ارسال می‌شدند.فرهنگ و تمدن مادی عصر هخامنشیان نیز در حد عالی زمان خود بود و ویرانه شهرها و دخمه‌ها و کاخهایی که تاکنون به یادگار مانده تصویر ناقصی از ابنیه معظمی است که توسط هخامنشیان برپا گشته بود، بیش نیست.از جمله این آثار هنری تالار صد ستون در تخت جمشید بود که از معجزات هنر و فن معماری شمرده می‌شده است. هنر عهد هخامنشی نیز سبک التقاطی داشته و این امر بیشتر بدین سبب بوده است که اقوام گوناگون ساکن ایرانی در زینت بخشی به جلوه‌های هنری ایرانی عادات و رسوم و سلیقه‌های خویش را به کار می‌بسته اند. از جمله در تخت جمشید می‌توان هنر اقوام گوناگون اعم از آشوری‌ها، بابلی‌ها، مادها، لیدی‌ها، یونانیان، مصری‌ها، فینیقی‌ها و دیگر ملل را مشاهده کرد که از این نظر نوعی آوردگاه هنرهای جهانی است. ایرانیان همچنین از نظر اختراع خط و نوشتار و ضرب سکه نیز سرآمد روزگار خود محسوب می‌شدند. شاهان هخامنشی نیز در حکومت خود جنبه استبدادی نداشته و معمولا تصمیمات مهم حکومتی را از طریق شورا و مشاورت با خردمندان و افراد صاحب نظر اتخاذ می‌کرده‌اند.آنان در زمان بروز آمدن شورشهای داخلی و لشکر کشی به خارج از مرزهای کشور نیز شورای سلطنتی تشکیل داده و به بررسی جوانب امر می‌پرداختند. خشایارشا نیز در هنگام لشکرکشی به یونان شورای جنگی تشکیل داد و اگر چه در ابتدا چندان تمایلی به اعزام سپاه به یونان نداشت ولی با شنیدن استدلالات اعضاء شورا با این امر موافقت کرد. این شواهد نمایانگر حاکم بودن روح دمکراسی بر پادشاهان هخامنشی بوده است که به آزاد اندیشی معروف بوده‌اند.

در مقابل در یونان همدوره با هخامنشیان اگر چه بازار دمکراسی و احترام به حقوق افراد و افکار فلسفی رواج داشت ولی در تمام مدت بین دولت شهرهای یونانی جنگ و جدال برقرار بود و در اوج نظام برده داری در یونان حقوق و آزادیهای فردی مردم به هیچ عنوان مورد توجه و اعتنا نبود.
به هر صورت آنچه که مشخص است با پدیدار شدن پیشرفتهای علمی فرهنگی ایران در عرصه‌های گوناگون از جمله توسعه انرژی هسته‌ای و توسعه دانش کشور در عرصه‌های همچون ژنتیک، شبیه سازی و... دشمنان دیرینه ایران در صددند به همراه توطئه‌های سیاسی اقتصادی خود علیه ملت بزرگ ایران از زاویه فرهنگی نیز جنگ جدیدی را علیه ایران آغاز کنند که به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون و ناتوی فرهنگی نظام سلطه علیه کشورمان است. ساخت فیلم «300» تنها یک حلقه از مجموعه حلقه‌های توطئه و تهاجم جدید غرب به فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران محسوب می‌شود که به تازگی و از زمان اکران فیلم اسکندر مقدونی آغاز شده و بدون شک با تیررس قرار دادن تاریخ این سرزمین در ادوار مختلف تاریخی ادامه خواهد یافت و چه بسا در آینده نزدیک شاهد تولید فیلمهایی باشیم که تمدن و فرهنگ و هنر ایرانیان در دوره‌های اشکانیان و ساسانیان در مقابله با رومیان مورد تحقیر و اهانت قرار گیرد. بیایید بیدار شویم . . . بیدار باشیم!