سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

دلیل نابسامانی بازار و اقتصاد ایران

    نظر

با آغاز سال جاری نوسانات بازار ارز، سکه و طلا تشدید شد و دولت جهت مقابله با این نوسانات تصمیماتی را اتخاذ نمود. اولین تصمیم این بود که دولت و بانک مرکزی در تصمیمی عجیب اعلام کردند که دلار تک نرخی شد و قیمت آن 4200 تومان است. تمام نیازهای کشور هم با همین ارز 4200 تومانی تامین خواهد شد. با رانت ایجاد شده، شرکت های بسیاری برای دریافت ارز دولتی جهت واردات کالاهای تعیین شده، هجوم آوردند و نهایتاً بعد از گذشت سه ماه و با انتشار فهرست کوتاهی از شرکت هایی که ارز دولتی دریافت نموده بودند مشخص شد که برخی از شرکت ها از ارزهای دولتی سوءاستفاده کرده اند. دومین تصمیم دولت نیز در زمینه کنترل نوسانات بازار سکه اتخاذ شد. بانک مرکزی  جهت کنترل این نوسانات، اقدام به پیش فروش سکه نمود. بعد از چند ماه مشخص شد که برخی از این رانت ایجاد شده، نهایت استفاده را برده اند و به عنوان نمونه شخصی 38 هزار سکه پیش فروش شده را خریداری کرده است.


در دیدار مورخه 22 مرداد 1397 رهبر انقلاب با اقشار مختلف مردم یک بار دیگر موضوع رانت سازان و رانت خواران دیوانی و نقش آن ها در این ماجراهای اخیر مطرح شد و ایشان خواستار برخورد با هر دو طرف این قضایا شدند. در این دیدار رهبر انقلاب ضمن اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه و کاهش ارزش پول ملی، فرمودند: در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ 18 میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن‌ هم در حالی‌که برای تهیه‌ ارز مشکل داریم، بر اثر بی ‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوءاستفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی به تحریم‌ ها ندارد.وقتی ارز یا سکه به ‌صورت غلط عرضه و تقسیم می‌ شود، مشکلات فعلی به وجود می‌ آید زیرا این قضیه دو طرف دارد: یک طرف، آن فردی است که دریافت می‌ کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می ‌کند. همه بیشتر به‌ دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی‌که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی ‌تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضائیه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه ‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شده ‌اند.


محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد: سید احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی (و برادر معاون وزیر امور خارجه این کشور) بازداشت شده است.

 


باز هم مذاکره با امریکا؟

    نظر

ترامپ و روحانی

کمتر از سه ماه قبل بود که ایالات متحده آمریکا با یک امضای ترامپ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد. او بلافاصله پس از این اقدام در سخنانی اعلام کرد که «می‌دانم که سران ایران می‌گویند که حاضر به مذاکره برای توافقی جدید نیستم. اگر من هم در موقعیت آن‌ها بودم، همین را می‌گفتم»


پیشنهاد جدید ترامپ: مبنی بر آمادگی برای ملاقات بدون پیش شرط با حسن روحانی


محسن هاشمی رفسنجانی:رییس شورای شهر تهران ضمن مقایسه ی شرایط امروز با زمان جنگ و بیان ماجرای قطعنامه 598 و تحمیل آن به حضرت امام خمینی(ره) و بدون توجه به تجربه مفتضح برجام گفت: «فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما را به این نکته واقف می‌کند، که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست، تصمیم سختی که سی سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد و صلحی پایدار، پرفایده و کم‌هزینه را برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.»


 

علی مطهری:مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدف‌شان هم رسیدند.
وضعیت جاری کشور تقصیر دلواپسان و همه کسانی است که تلاش کردند برجام اجرا نشود البته دولت هم حتما سوء مدیریت داشته است.
با تحقیرهایی که ترامپ نسبت به ایران داشته مذاکره مناسب نیست، مذاکره در این وضعیت توام با ذلت، خواری و تحقیر است.

 
زیباکلام:
فس اینکه در این شرایط از رییس جمهور طرح سوال شود و حتی یک پله پایین‌تر وزیر خارجه استیضاح شود، علامت مثبت و امیدوار کننده‌ای برای مخالفان ایران از سلطنت طلبان و ترامپ گرفته تا نتانیاهو و عربستان خواهد بود. طرح سوال به این گروه‌ها این پیام را مخابره می‌کند که وضع ایران خیلی خراب است تا جایی که در اقدامی کم سابقه رییس جمهور را به مجلس کشانده اند.
زیباکلام با بیان اینکه گام بعد از طرح سوال، طرح استیضاح و بررسی عدم کفایت رییس جمهور است، افزود: «اگر کار به آن مرحله برسد که رییس جمهور هم عزل شود مسئله برای مخالفان ایران خیلی جالب‌تر هم می‌شود. آن‌ها می‌گویند هنوز کاری انجام نشده و تحریم‌ها آغاز نشده ایران به هم ریخته است. به این ترتیب شروع این فرآیند یعنی طرح سوال از رییس جمهور قطعا علامت خوبی نیست.»
در ایران متاسفانه همه شاکی هستند، ثرتمندان، فقرا، با حجاب، بدحجاب، دیندار، بی دین، رانتخوار و... همه انتقاد می‌کنند. در میان دستگاه‌ها نیز همینگونه است دولت از مجلس و قوه قضائیه، قوه قضائیه و مجلس از دولت، مجمع تشخیص و شورای نگهبان از هر سه و مطبوعات از همه آن‌ها انتقاد می‌کنند. در حالیکه می‌توانیم مثلا به مجلس بگویم که کدام طرح را برای بهبود فضای کسب و کار تصویب و به قانون تبدیل کردید که حالا از وضعیت بیکاری می‌نالید. سیاست‌های کلی کشور توسط مجلس تنظیم و تصویب می‌شود، بودجه کشور را مجلس تصویب می‌کند و دولت فقط اجرا کننده است. خوب است مجلس توضیح دهد که چه طرحی را برای هفت میلیون بیکار درانداخته که دولت اجرا نکرده است، پاسخ این است؛ هیچ.


 

هر که رو انداخت ، خاطرجمع زائر می شود

    نظر

هر که رو انداخت ، خاطرجمع زائر می شود
قبل زائر کوله بار راه ، حاضر می شود
.
هرچه تاجر هست در عالم ، گدای فاطمه ست
هر که در کویش گدایی کرد ، تاجر می شود
.
خوش به حال خانه ی خشتی نزدیک حرم
آخرش یک تکه از صحن مجاور می شود
.
دل سپردن ساده اما دل بریدن مشکل است
هر کسی یک بار آمد قم ، مهاجر می شود
.
شیخ می یابد مفاتیح الجنان را پشت در
شاطر عباس قمی در صحن شاعر می شود
.
از زبان شعر بالاتر در عالم هست ؟ نیست
در حرم حتی زبان شعر ، قاصر می شود
.
پای حکم مادح معصومه امضای رضاست
این چنین یک روضه خوان ساده ، ذاکر می شود
.
رو به قم هر بار در مشهد سلامی می دهم
خادم باب الرضا با من مسافر می شود
.
دست را بر سینه ات بگذار و چشمت را ببند
رو به رویت گنبد و گلدسته ظاهر می شود
.
ماه قم ! دست خیال ما و دامان شما
میزبان هستید و ما هستیم مهمان شما
.
غصه ی دنیا شده سوهان روح و در عوض
کام شیرین می کند عمری ست سوهان شما
.
عشق را در روز روشن عده ای گم کرده اند
من که آن را یافتم کنج شبستان شما
.
روسیاهم ! با چه رویی بین مردم جا شوم
در دل آیینه ی شفاف ایوان شما ؟
.
مرجع تقلید کل مرجع تقلیدهاست
زایری که دست بر سینه ست حیران شما
.
گرچه می گویند باید از کریمان کم نخواست
آن چه می خواهم کف دستی ست از نان شما
کریمه
بس که اینجا آمدم با دست خالی ، تازگی
جیب هایم را نمی گردد نگهبان شما
.
بس که هیچم ، روزی ام حج فقیران هم نشد
عید قربان می روم هر سال قربان شما
.
آب قم شور است شاید ما به ظاهر زایران
بارها حرمت شکستیم از نمکدان شما
.
داغ اگر در سینه ی من یک نفر باشد که نیست
باید از دریای لطفت بیشتر باشد ، که نیست
.
غیر درد دل نیاوردم به همراه خودم
سعی کردم کوله بارم مختصر باشد ، که نیست
کریمه اهل بیت
خادم دربان به دست خالی ام شک کرده است
ترسم از بار گناهم باخبر باشد ، که نیست
.
حتم دارم در ورودی راه می بندد به من
هر کس دیگر به جای تو اگر باشد که نیست
.
از ضریحت دست من کوتاه اگر باشد ، که هست
کاش روی شانه هایم بال و پر باشد ، که نیست
.
خوب در ایوان آیینه خودم را دیده ام
چشم من هم مثل مردم بلکه تر باشد که نیست
.
هیچ جا بهتر از اینجا نیست ، باید بشکند
دل اگر مثل نمازم در سفر باشد که نیست
.
هر که آمد حاجت ایل و تبارش را گرفت
این حرم جای کسی که بی هنر باشد که نیست
.
مادرم این مرتبه قول شفا از من گرفت
آه ... می ترسم دعایم بی اثر باشد ، که نیست
.
می روم بعد از زیارت طبق عادت جمکران
تا دعایم دیدن آن یک نفر باشد که ... هست
.
.
.
محمدحسین ملکیان


وظیفه ی نیروهای انقلابی در وضعیت فعلی

    نظر

وظیفه‌ی نیروهای مؤمن و انقلابی در برابر وضعیت امروز جامعه‌ی ایران چیست؟ چه طرح و برنامه‌ای پیش روی این نیروها قرار دارد؟ چه کارها و اقداماتی باید انجام دهند؟ چگونه می‌توان شرایط موجود را به جای تهدید، تبدیل به یک فرصت استثنائی برای جبهه‌ی انقلاب کرد؟

یک کار این است که نیروهای انقلابی، دست روی دست بگذارند و نظاره‌گر وضع موجود باشند و بگویند «هیچ فایده‌ای ندارد، نشده، پیشرفت نکردیم و نمی‌توانیم بکنیم»(1397/03/07)،

یا مأیوس و ناامید شوند و بگویند « «آقا نمی‌شود، فایده ندارد، همه‌چیز به‌هم ریخته است.»(1397/03/07)

یک کار دیگر اما این است با عزم راسخ و روحیه‌ی امیدوارانه، برای ساخت "آینده‌ی مطلوب"، کار و تلاش و فعالیت مضاعف کنند. «ما یک اتوبان را به‌صورت یک بن‌بست تصویر نکنیم. جلوی ما اتوبان است و می‌توانیم حرکت کنیم؛ بخصوص با امکاناتی که کشور دارد... نیروهای جوان... نقش لوکوموتیو را [دارند] که وقتی‌ حرکت کردند، به‌طور طبیعی به دنبال خودشان قطار را حرکت می‌دهند»(1397/03/07)


در روزهایی که آمریکا خلاف همه‌ی آداب و قواعد حقوقی بین‌المللی از برجام خارج شده و ایده‌ی اصلی غرب‌گرایان برای حل مشکلات کشور نیز با بن‌بست مواجه شده، نیروهای مؤمن و انقلابی باید فضای افکار عمومی را برای مطالبه‌ی «آرمان‌های انقلاب اسلامی» آماده و مهیا کنند. اگر «لشگر نیروهای مؤمن و انقلابی»، به جای انزوا و ناامیدی، وارد میدان شده و مطالبه‌ی آرمان‌ها و تکرار آن را بر سر دست بگیرند، آنگاه است که می‌توان از شرایط موجود، فرصتی استثنائی برای انقلاب اسلامی به‌وجود آورد. این همان مطالبه‌ای است که رهبر انقلاب در دیدار امسال خود با دانشجویان، صراحتا آن را اعلام کردند: «ما امروز در جامعه‌مان نیاز مبرم داریم به اینکه آرمان‌ها را مدام تکرار کنیم، مدام بگوییم، مدام روی آن کار کنیم، مدام مطالبه کنیم... مطالبه‌گری آرمان‌ها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضدّ انقلاب با این مطالبه‌گری‌ها مواجه نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمان‌ها، مطرح کردن آرمان‌ها، خواستن آرمان‌ها‌، طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمان‌ها یک سدّی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و فضاهای مدیریتی... اینجا یک لشکری از جوان‌های مؤمن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمان‌ها را و خودشان کمک کنند به تحقّق این آرمان‌ها.»(1397/03/07)


ادعاهای مذهبی و دینی محمدرضا شاه پهلوی

    نظر

محمدرضا پهلوی کمی پس از انتصاب به ولیعهدی و جدایی از مادرش، مبتلا به حصبه شد. طی هجده ماه بعد، سیاه سرفه، دیفتری و مالاریا نیز به سراغش آمدند. زونیس نویسنده کتاب «شکست شاهانه» معتقد است: «هر یک از این بیماریها ولیعهد را تا آستانه‌ مرگ پیش برد و باعث هراس و نگرانی خانواده‌ سلطنتی و وحشت خودش شد. در مدت ابتلا به بیماری حصبه، ولیعهد هفته‌ها با مرگ دست به گریبان بود. بعدها شاه ادعا کرد که بهبود غیرمنتظره‌ او در اثر مداخله‌ نیروهای ناشناخته‌ آسمانی بود!»1

شاه در کتاب «ماموریت برای وطنم» به مواردی از این توهّمات شاهانه اشاره کرده است. از جمله آنکه پس از تاجگذاری رضاشاه، دچار بیماری حصبه می‌شود. آنگونه که شاه خود روایت می‌کند، بیماری آنچنان بر بدن او مستولی گشت که چند هفته با مرگ دست به گریبان شده بود. او فرایند درمان خود را اینگونه به عوالم روحانی گره می‌زند: «در یکی از شبهای بحرانی کسالتم مولای متقیان علی ‌علیه‌السلام را به خواب دیدم که در حالی که شمشیر معروف خود ذوالفقار را در دامن داشت و در کنار من نشسته بود، در دست مبارکش جامی بود و به من امر کرد که مایعی را که در جام بود بنوشم. من نیز اطاعت کردم و فردای آن روز تبم قطع شد و حالم به سرعت رو به بهبود رفت».2

از دیگر مواردی که شاه مدعی است مورد توجه ائمه اطهار و فرزندان ائمه قرار گرفته، به جریان سفر او به امامزاده داود باز می‌گردد. او می‌گوید که در یکی از این سفرها در حالی که او و خانواده‌اش سوار بر اسب مسیر پر پیچ و خم امامزاده را می‌پیمودند، ناگهان پای اسبی که او بر آن سوار بود لغزید و او با سر به روی سنگی سخت و ناهموار پرتاب شد، اما هیچ آسیبی ندید: «همراهان من از اینکه هیچگونه صدمه‌ای ندیده بودم، فوق‌العاده تعجب می‌کردند. ناچار برای آنها فاش کردم که در حین فرو افتادن از اسب، حضرت ابوالفضل(ع) فرزند برومند حضرت علی(ع) ظاهر شد و مرا در هنگام سقوط گرفت و از مصدوم شدن مصون داشت».3

او حتی در کتاب «پاسخ به تاریخ» پا را از این فراتر می‌گذارد و مدعی می‌شود که با امام زمان دیدار کرده است:                               

در کودکی واقعه‌ای که توجه مرا به عالم معنی بیش از پیش جلب نمود، روزی روی داد که با مربی خود در کاخ سلطنتی سعدآباد در کوچه‌ای که با سنگ مفروش بود قدم می‌زدم. در آن هنگام ناگهان مردی را با چهره ملکوتی دیدم که بر گرد عارضش هاله‌ای از نور مانند صورتی که نقاشان غرب از عیسی‌بن مریم می‌سازند، نمایان بود. در آن حین به من الهام شد که با خاتم ائمه اطهار حضرت امام قائم رو به‌ رو هستم. مواجهه من با امام آخر زمان چند لحظه بیشتر به طول نینجامید که از نظر ناپدید شد و مرا در بهت و حیرت گذاشت. در آن موقع مشتاقانه از مربی خود سؤال کردم: او را دیدی؟ مربی متحیرانه جواب داد: «چه کسی را دیدم؟ اینجا که کسی نیست! اما من این قدر به اصالت و حقیقت آنچه که دیده بودم اطمینان داشتم که جواب مربی سالخورده من کوچک‌ترین تأثیری در اعتقاد من نداشت. 4

سوء قصد و نجات یافتن

شاه نظر کرده بودن خود را فقط مختص به دوران کودکی ندانسته و معتقد است که همین مسئله باعث شده بود که در دوران بزرگ‌سالی نیز ترورهایی که برای کشتن او برنامه‌ریزی شده بود نافرجام بماند. محمدرضا در این باره می‌گوید: « آن روز که آ‌‌‌نها مرا از نزدیک هدف گلوله قرار دادند، این غریزه‌ام بود که نجاتم داد. چون وقتی که آن شخص با تفنگ خود به طرف من نشانه رفت، من به طور غریزی به یک نوع چرخش دورانی به دور خود مبادرت کردم و در یک لحظه قبل از آنکه او قلب مرا هدف قرار دهد، خود را به کناری کشیدم و گلوله به شانه‌ام اصابت کرد. یک معجزه... فقط کار یک معجزه بود که مرا نجات داد... بر اثر یک معجزه که توسط خداوند و پیغمبران اراده شده بود نجات یافتم»5

جالب اینکه شاه از مکاشفه‌های متعدد خود با ائمه‌ معصوم نیز سخن به میان آورده است! او حتی در موفقیت کودتای ضدمردمی 28 مرداد، از حفاظت الهی سخن به میان آورد! و همین‌طور به‌تدریج به ‌شکل جسورانه‌تری به بیان حمایت الهی از خود می‌پرداخت:«...من در تمام آنچه کرده‌ام و آنچه خواهم کرد، خود را عاملی برای اجرای مشیات الهی بیش نمی‌بینم».6

منابع
1-ماروین زونیس، شکست شاهانه: ملاحظاتی درباره‌ی سقوط شاه، ترجمه‌ اسماعیل زند و بتول سعیدی، تهران، نشر نور، 1371، ص 11.
2- محمدرضا پهلوی، مأموریت برای وطنم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1350، ص 87.
3- محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، تهران، انتشارات شهرآب،1371،ص96.
4- همان، ص 97.
5-اوریانا فلاچی، مصاحبه با تاریخ‌سازان جهان، تهران، انتشارات اساطیر، ص 87.
6- ه‍م‍ای‍ش‌ ب‍ررس‍ی‌ ع‍ل‍ل‌ ف‍روپ‍اش‍ی‌ س‍ل‍طن‍ت‌ پ‍ه‍ل‍وی‌، بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1384، ص68.


دولت بنا را بر این بگذارد که اصلا برجامی در کار نبوده

    نظر

سیدحسن حسینی شاهرودی عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به ضرورت عبرت‌گیری از سرنوشت برجام و خروج آمریکا گفت: تاخیری که در اجرای تعهدات از سوی آمریکا و یاران اروپایی‌‌اش در برجام صورت گرفت، ایران را خیلی عقب نگه داشت. 

وی با ذکر اینکه انتظار جهت اجرای تعهدات برجامی آمریکا و اروپا کشور را از بسیاری از اقدامات ضروری جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور غافل داشت، اظهار داشت: دولت ابتدا باید به یک انسجام می‌رسیدند تا اگر برجام به نتیجه نرسید زیانی متوجه کشور نباشد اما همه امروز این زیان را حس می‌کنند. 

حسینی شاهرودی با تاکید بر لزوم دقت و مراقبت در مذاکرات جاری با اروپا درباره برجام پس از خروج آمریکا گفت: البته اعتقاد من بر این است که به واسطه زیان انباشته‌ای که در این سال‌ها از برجام داشتیم  ‌نهایت بهره را از غربی‌ها باید ببریم و هرچه می‌توانیم بکوشیم که استفاده حداکثری را از تتمه برجام داشته باشیم،‌ اما باید مراقب بود که زمان را از دست ندهیم و ما را مشمول مرور زمان نکنند. 

وی افزود: بیش از 2 سال که معطل توافق برجام شدیم و پس از آن هم بیش از 2 سال عقب افتادیم و نتوانستیم ساز و کار مناسب را برای اقتصاد کشور به ویژه عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی در پیش بگیریم. 

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دولت باید این باشد که اصلاً برجامی نبوده و نخواهد بود و کمافی‌السابق تحریم‌ها به جای خود باقی است از این رو باید سازوکار جنگی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در پیش گیرد.


ویژگى ها و برکات ماه رمضان

    نظر

ماه رمضان، ویژگى هاى مهمّى دارد که ریشه برکات بزرگ این ماه و پایه نعمت هاى بى شمار آن هستند. شُکوه، عظمت و برکات مادّى و معنوى اى که از این ماه، نصیب اهل ایمان مى شود، از نگاه احادیث اسلامى ، قابل توصیف نیستند و اگر مسلمانان شناخت درستى از برکات این ماه بافضیلت داشتند و مواهب و دستاوردهاى بزرگ آن را مى دانستند، آرزو مى کردند که سراسر سال، رمضان باشد . حدیث پیامبر خدا در این مورد، چنین است: لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فى رَمَضانَ، لَتَمَنَّت أن یَکُونَ رَمَضانُ سَنَةً ؛اگر بندگان بدانند که در رمضان، چه [نعمت ها و آثارى ]هست، آرزو مى کنند که رمضان، یک سال باشد.از میان ویژگى هاى فراوانى که این ماه دارد  به اختصار به چند نمونه ـ به خاطر اهمّیتى که دارند ـ اشاره مى کنیم:

 1.آغاز سال
از ویژگى هاى مهمّ ماه رمضان، که در روایات اهل بیت علیهم السلام بر آن تأکید شده، این است که این ماه ، آغاز سال است دانسته اند؛ وقتى مفهوم «آغاز سال» را در پرتو فرهنگ اسلامى بررسى مى کنیم، چنین مى یابیم که این پدیده ، به اعتبارهاى گوناگونى وابسته است. برخى از متون دینى تأکید دارند که ماه رمضان، آغاز سال است؛ برخى از آنها «شب قدر» را آغاز سال و برخى نیز «عید فطر» را اوّل سال، تعیین کرده اند. همچنان که آغاز فروردین، شروع سال طبیعى است (چون در این هنگام ، زمین ، جامه نو مى پوشد و درختان، سبز مى شوند)، ماه رمضان هم آغاز سال انسانیّت از نگاه اسلام است؛ چرا که در این ماه عزیز، حیات معنوىِ اهل سیر و سلوک، تجدید مى شود و آنان که در مسیر حرکت به سوى کمال مطلق اند، جانشان شکوفا شده، آماده دیدار خداوند مى شوند. از این رو، مى توان گفت که «فروردین»، آغاز تجدید حیات مادّى براى گیاهان در دنیاى طبیعت و «ماه رمضان»، آغاز تجدید حیات معنوىِ انسان در عالم انسانیّت است.

2.میهمانى الهى
دومین ویژگى برجسته اى که در فضاى این ماه بافضیلت جلوه گر است ، وجود زمینه ها و ظرفیت هایى است که براى میهمانى خداى سبحان فراهم آمده اند، آن گونه که پیامبر خدا در توصیف این ویژگى فرمود: ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت گشته اید و از اهل کرامت خدا قرار داده شده اید نفس هاى شما در آن، ستایش و خوابیدن شما، عبادت است. عمل شما در آن ماه پذیرفته و دعاى شما برآورده است. (روضة الواعظین/ترجمه مهدوى دامغانى؛ ص551) در حقیقت، این ویژگى، ریشه ویژگى اوّل، بلکه سرچشمه همه ویژگى ها و برکات این ماه مبارک است .
 
3.غفران الهی
واژه «استغفار»، مصدر است از مادّه «غفر». اصل این مادّه، به معناى «پوشاندن» و «پوشیده داشتن» است؛ لیکن گاه توسّعا در معانى نزدیک و متناسب با آن نیز به کار مى رود. بنا بر این، «استغفار» به معناى درخواست پوشش است. «غفر اللّه ذنوبه»، یعنى: خداوند، گناهانش را پوشاند و او را رسواى عام نکرد ... آرى عفو و غفران‏ از صفات خداوند عزیز است، و آنها را در دلهاى بندگان مخصوص و انتخاب‏ شده خود قرار مى‏دهد، تا مانند حق تعالى با بندگان و افراد مردم با بخشش و گذشت رفتار کرده، و با صفات و اخلاق الهى متخلق گردند. خداوند متعال از همین نظر است که مى‏فرماید: عفو کنند و اغماض نمایند، و آیا دوست نمى‏دارید که خداوند جهان نیز از شما عفو فرموده و گناههاى شما را ببخشد، و خداوند متعال آمرزنده و مهربان است به بندگان خود. (مصباح الشریعة/ترجمه مصطفوى؛ متن ؛ ص251)


یکی از برکات ماه مبارک رمضان غفران الهی است که شامل حال بندگان می شود امام باقر علیه السّلام فرمود: هنگامى که ماه رمضان میرسید و نزدیک می شد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم سه روز که از ماه شعبان باقى بود بلال را میفرمود مردم را خبر کند و همه در مسجد حاضر می شدند پس به منبر میرفت و حمد و ثناى الهى بجا مى‏آورد و سپس میفرمود: أیّها النّاس همانا این ماه رسید و آن سیّد و سالار ماههاى دیگر است، شبى در آن است که بهتر از هزار ماه است، در این ماه درهاى دوزخ بسته مى‏شود، و درهاى بهشت گشوده میگردد، پس هر کس این ماه را درک کند و گناهانش آمرزیده نشود پس خداوند او را از رحمت خود دور نماید و هر کس پدر و مادر خویش را دریابد و آمرزیده نشود پس خدا او را از غفران‏ و آمرزش خویش دور سازد، و هر کس نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد و آمرزیده نشود پس خداى عزّ و جلّ او را از رحمت خود دور کند.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال/ ترجمه غفارى، ص: 151)

4. آزادى از آتش دوزخ
ماه رمضان را ماه آزادسازى نامیده اند؛ چون خداوند در هر روز و شب، ششصد آزادشده دارد و نیز در آخر ماه، به اندازه آنچه در [روزها و شب هاى] گذشته آزاد کرده است. حسن بن محبوب، از ابو ایّوب، از ابو الورد از امام ابو جعفر علیه السّلام‏ روایت کرده است که فرمود: و این ماهى است که اوّل آن رحمت، و وسطش مغفرت، و پایانش اجابت دعا و آزادى‏ از آتش‏ دوزخ‏ است. (ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 417)



آمد رمضان و عید با ماست/ قفل آمد و آن کلید با ماست

بربست دهان و دیده بگشاد/ وان نور که دیده دید با ماست

آمد رمضان به خدمت دل/ وان کش که دل آفرید با ماست

در روزه اگر پدید شد رنج/ گنج دل ناپدید با ماست

کردیم ز روزه جان و دل پاک/ هر چند تن پلید با ماست (مولوی)


انتصاب حجت الاسلام دژکام به نمایندگی ولی فقیه در استان فارس

    نظر
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ لطف‌الله دژکام را به‌عنوان نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ی شیراز منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجة الاسلام آقای حاج شیخ لطف الله دژکام دامت افاضاته
در پی درگذشت تأسفبار حجةالاسلام آقای ایمانی رحمةالله‌علیه جناب‌عالی را که بحمدالله مزین به علم و تقوا و آراسته به روحیه مردمی و خدمتگزاری در موضوعات فرهنگی و اجتماعی میباشید به امامت جمعه شیراز و نمایندگی خود در استان فارس منصوب میکنم.
به‌خوبی آگاهید که شیراز یکی از پایگاههای برجسته‌ی فرهنگی کشور و نیز در بردارنده‌ی یکی از حرمهای مطهر خاندان مکرم پیامبر صلوات‌الله‌علیهم است. مردم فارس در آزمونهای بزرگ کشور، رشد فرهنگی و نیز ارادت قلبی و پایبندی عمیق خود به اهل‌بیت علیهم‌السلام را نشان داده‌اند. حوادث دوران مبارزات انقلاب و سالهای دفاع مقدس و چهره‌های نورانی شخصیتهای انقلابی و شهدای نام‌آور آن خطّه همچون شهید آیةالله دستغیب اعلی‌الله‌مقامه شاهد برجستگی ایمانی و عملی آن مردم عزیز است. خدمت به این مردم افتخار بزرگی است. توصیه مؤکد اینجانب ارتباط صمیمانه با همه‌ی قشرهای مردم بویژه جوانان و ترویج اندیشه و عمل انقلابی است. ارتباط با علماء اعلام و حوزه‌ی علمیه و دانشگاهیان و اهالی فرهنگ و ادب توصیه‌ی دیگر اینجانب است.
از خداوند متعال توفیق و هدایت و کمک الهی را برای جنابعالی مسألت میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّد علی خامنه‌ای    

27 اردیبهشت 1397  


افزایش نرخ دلار ؛ برنامه دولت

    نظر

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نوسانات این روزهای نرخ ارز و گذر نرخ دلار از مرز 5 هزار تومان، اظهار کرد: فکر می‌کنم افزایش نرخ دلار یک کار برنامه‌ریزی شده و یا مدیریت شده از سوی دولت است.

دولت نه تنها بنا بر ورود و مدیریت بازار برای عدم افزایش دلار ندارد، بلکه به نوعی با رهاسازی بازار و با بی‌تفاوتی نسبت به افزایش قیمت ها  آنچه را که به نفعش است برای خود رقم می‌زند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: به لحاظ درآمدهای ریالی دولت، عملا شاهد آن هستیم که دولتمردان ما ایستاده و آنچه را که موجب افزایش نرخ دلار در جامعه شده را نظاره می‌کنند و از برهم‌ زدن و ممانعت از تقویت زمینه‌های فراهم شده برای افزایش نرخ دلار جلوگیری نمی‌کنند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی به نوعی ناظر سکوت‌کننده است و یا به عبارتی به عنوان یک فعال خاموش، نظاره‌گر بالا رفتن نرخ ارز است.

وی بیان کرد: رشد شتابنده قیمت دلار بعید به نظر می‌رسد، اما به صورت تدریجی هر هفته شاهد افزایش مستمر نرخ دلار هستیم بنابراین باید گفت که در روزهای آتی شاهد افزایش هفتگی دلار خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح تبعات افزایش نرخ دلار گفت: یکی از آثار افزایش نرخ دلار این است که وارد کنندگان، کالاهای وارد شده به کشور را انبار کرده و از توزیع آن جلوگیری می‌کنند تا شرایط مطلوب برای توزیع آن در جامعه فراهم شود و از این راه سود بیشتری را کسب کنند، بنابراین از این بابت یک درآمد بی‌حسابی سودجویان کسب خواهند کرد.

حاجی دلیگانی در تشریح دومین آثار افزایش نرخ دلار، گفت: با افزایش قیمت دلار و اوج‌گرفتن حالت روانی در جامعه قیمت کالاهایی که ارتباط مستقیمی با کالاهای وارداتی ندارند افزایش پیدا خواهد کرد، افزون بر این شاهد افزایش قیمت کالاهایی خواهیم بود که ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارند.

وی بی‌ثباتی حاکم در بازار ارز را باعث بی‌ثباتی فضای اقتصادی و تجاری جامعه برای سرمایه‌گذاری در کشور دانست و گفت: افراد سرمایه‌گذار به علت احساس ناامنی به‌وجود آمده در اثر افزایش قیمت دلار سرمایه خود را تبدیل به ارز خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم نقدینگی در بازار نزدیک به 2 میلیون و یک‌هزار میلیارد تومان است، افزود: این آثار فزاینده تخریبی به سمت دلار و سکه غلطیده و تبعات دیگری را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: با این اوصاف احتمال اینکه تورم بسیاری از کالاها دو رقمی بشود، وجود دارد.

وی درباره نقش دولت برای ساماندهی به بازار بی‌ثبات‌ این روزهای ارز، گفت: دولت نوعی سیاست و برنامه‌ریزی جدیدی را در این حوزه اتخاذ کرده و با روش‌های قبلی کنترل متفاوت است. در اصل دولت و بانک مرکزی بنا بر مدیریت بر عدم افزایش نرخ ارز را نخواهند داشت.